Malmö

Svalt intresse för koggarna

Malmös två kopior på medeltida handelsskepp, koggar, kan bli svårsålda.
– Koggmarknaden är mycket begränsad, säger Charlotte Hamann, chef för Die Kieler Hansekogge.

Bild: Foto: Ingemar D Kristiansen
Efter femton år med koggar har Malmö stad fått nog. Kommunen tänker inte satsa mer pengar på några medeltida skepp. Kulturnämnden har bestämt att koggarna ska säljas eller hyras ut helt. Det gäller bara att hitta en köpare.
Snabbt.
– Det finns intressenter, säger Daniel Sestrajcic (V), ordförande i kulturnämnden.
Malmös museichef Göran Larssson är också optimist. Så här skriver han i sin utredning om de medeltida skeppens framtid:
”I flera städer med ett förflutet som hansastäder används denna epok aktivt i marknadsföringen och här skulle det kunna finnas ett intresse av att förvärva skeppen.”
Det tror inte Charlotte Hamann, chef för den tyska hansakoggen Kiel.
– Vad jag vet finns det ingen som vill köpa en kogg. Det finns varken en privat marknad eller offentliga bidrag, säger Charlotte Hamann.
Hos upplevelseföretaget Strömma, som tidigare lämnat anbud på att ta hand om driften av Malmös koggar, är man i dag avvaktande.
– Det här är något som vi måste titta på i lugn och ro, säger Jan Larsén, vd för Strömma.
Är ni fortfarande intresserade av koggarna i Malmö?
– Det kan jag inte svara på. Det här dyker upp litet plötsligt. Ibland finns det ett öppet fönster för sånt här, ibland är det bara dålig tajmning.
– Det är en mycket speciell marknad att sköta sådan båtar, säger Jan Larsén.
Hos Historiska skepp, det helägda bolag hos Stiftelsen Fotevikens Maritima Centrum som hela tiden har haft ansvaret för skötseln av Malmös koggar, tänker man inte säga någonting.
– Jag uttalar mig inte för Sydsvenskan och oseriösa journalister, säger Sven Rosborn, Malmökoggarnas informationschef.
I november månad begärde sig Stiftelsen Foteviken sig själv i konkurs med skulder på 3 miljoner kronor. Konkursförvaltaren försöker driva in pengar från bidragsgivare hos myndigheter och EU, krav som är osäkra. Utan mer pengar är framtiden oviss för stiftelsens båda dotterbolag Historiska skepp och Foteviken AB, som driver vikingamuseet i Höllviken.
Äventyret med Malmös båda koggar har hittills kostat staten och Malmö stad 138 miljoner kronor. Projektet startades 1998 för att ge sysselsättning åt arbetslösa byggnadsarbetare.
Gå till toppen