Kultur & Nöjen

Omara visar vägen

På ett bord ligger ett pass, eller rättare sagt en liten bok med röda hårda pärmar som är så förvillande likt ett pass, att jag för ett ögonblick tvekar innan jag vågar öppna det.

Omara, ”My Eye Operation”, 1989.
Innehållet visar sig vara fotografier av roma och sinti i Tyskland tagna av den bosnienfödda fotografen Nihad ”Nino” Pusija. Många av de yngre romer han avporträtterat är födda och har levt hela sitt liv i Tyskland men kan när som helst förvisas, berättar han, eftersom de aldrig blivit registrerade hos myndigheterna.
Ninos passliknande bok med fotografier ingår i utställningen Romaism på Gallery8 i Budapest, ett försök att rekonstruera romsk kulturhistoria från 1960-talet fram till idag. Här finns ett hundratal verk, allt från målningar, videor och fotografier till litteratur. Gallery8 är Ungerns första utställningslokal för romsk samtidskonst. Det ligger i hjärtat av åttonde distriktet i Budapest, det som i folkmun brukar kallas för ”zigenarghettot”. Galleriet på knappa 45 kvadratmeter, med sina prydliga gardiner och vitmålade väggar, känns som en hoppingivande manifestation mot den allt mer hårdnande attityden gentemot romer, inte bara i Ungern, utan även i resten av Europa.
Galleriet har möjliggjorts genom en donation från den makedonska kuratorn Suzana Malevska, och vi är fler än en som får något vått i ögonvrån när hon uppmanar oss alla att verka för romernas sak. När invigningstalen är över sätter musiken igång och slätar över och till slut anländer även Omara (Mara Oláh), känd för sina utrycksfulla blå målningar med slagfärdiga kommentarer.
Omara är det stora dragplåstret för utställningen, en romsk motsvarighet till Judith Butler. Elegant som en superstjärna på catwalken i stor päls och svart spets, men med bara ett öga. Sitt konstgjorda öga gav hon en gång till multimiljardären och filantropen George Soros, i en typisk butlersk gest, vid den uppmärksammade invigningen av den första romska paviljongen på Venedigbiennalen.
Omara är autodidakt och större delen av sitt liv har hon försörjt sig som städerska men 1989 stegade hon upp med sin målning till dåvarande direktören för Ungerns nationalgalleri för att fråga om han tyckte att hon hade tillräcklig talang för att kunna satsa på konsten? På den vägen är det. Omaras utställningar drar nu massor med publik och hon är ett hett namn inom samlarkretsar i bland annat USA. Och kanske kommer den 15 februari 2013 att gå till historien som ett viktigt datum? Dagen när Gallery8, det första galleriet för romsk samtidskonst öppnade i Ungern. Eller som en känd ungersk kurator uttryckte saken: Ingen tvekan om att vi nu bevittnar födelsen av oberoende romsk samtidskonst!
Gå till toppen