Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Sverige

Fler kvinnor kör lastbil

Första gången Erika Trell satte sig bakom en lastbilsratt – för 25 år sedan – var hon ganska ensam om att vara kvinna och lastbilsförare. I dag är det annorlunda.

Lastbilschauffören Erika Trell från Malmö. Allt fler kvinnor väljer ett yrkesliv bakom lastbilsratten. ”Många manliga chaufförer tycker det är kul att möta tjejer i yrket, att det blir en annan stämning då”, säger Erika Trell.Bild: DRAGO PRVULOVIC / SCANPIX
Antalet kvinnliga lastbilschaufförer ökade från 1 205 till 2 241 mellan 2005 och 2010.
– Det är så kul att fler tjejer utbildar sig. Vi tjejer kan också, så är det bara. Och nu är inte åkerier rädda för att anställa kvinnor, säger Erika Trell som numera driver sin egen transportfirma.
Många i branschen vittnar om att kvinnorna oftast mottas med öppna armar när åkeriföretag söker ny personal.
– Alla som har kvinnor anställda är jättenöjda. Dels för att de är duktiga, dels för att de förändrat arbetsplatsen och bidrar till en mjukare stil och ett annat snack, säger Elisabeth Wiklund, som drivit projektet Förare på väg.
Men det finns också teorier om att kvinnor är eftertraktade eftersom att de är mer lönsamma för åkeriföretag.
– De kör ofta mer bränslesnålt och det blir färre skador på godset. Det är en allmän uppfattning, men det finns inga siffror som bevisar det, säger Bill Rehb, vd på TYA, ett samarbetsorgan inom transportsektorn.
Han får stöd av flera kvinnliga chaufförer.
Att jobbet som lastbilschaufför numera kräver mindre styrka har också bidragit till att fler kvinnor söker sig till yrket.
– Många kvinnor har insett att det inte behöver vara ett tungt arbete. Nu finns flera hjälpmedel och fordonen är anpassade så att man slipper slita ut kroppen, säger lastbilschauffören Barbro Markström som också arbetar för Queens of the Road – ett nätverk för kvinnor i branschen.
Hon reser runt i landet för att peppa kvinnor som är nyfikna på ett jobb inom åkerinäringen, men också för att sprida acceptans bland manliga kollegor.
– Männens attityd har ändrats i 98 procent av fallen. ”Åh, vad trevligt med en tjej” och ”Ni bidrar till en bättre stämning” är vanlig respons, berättar hon.
Yrket domineras dock fortfarande av män. Bara fyra procent av alla anställda lastbils- och långtradarförare är kvinnor, enligt siffror från Statistiska centralbyrån.
– Så fort jag får chansen peppar jag tjejer som vill börja, och jag hjälper dem gärna med jobbkontakter, säger Erika Trell.

Kvinnor i transportbranschen

Mellan 2005 och 2010 ökade antalet anställda kvinnliga lastbils- och långtradarförare från 1 205 till 2 241, enligt Statistiska centralbyrån.
Drygt fyra procent av alla anställda chaufförer är kvinnor.
2010 var drygt tre procent av alla förare med eget företag kvinnor.
Queen of the Road är att nätverk för att peppa kvinnor som är intresserade av yrket.
Projektet Förare på väg arbetar för att påverka strukturer och attityder inom branschen, bland annat genom att höja statusen för kvinnor i föraryrket och för att locka fler kvinnor till branschen.
Källor: SCB, Queen of the Road och Förare på väg.
Gå till toppen