Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Allt fler ambassadörer

När Tillväxtverket nu presenterar de 909 nya ambassadörerna för kvinnors företagande runtom i landet kan det vara för sista gången.

Projektet ”Främja kvinnors företagande” löper ut vid årsskiftet. Innan dess ska myndigheten ta fram en strategi för företagsfrämjande.
Framtiden för ambassadörerna är oviss eftersom projektet först ska utvärderas, och skulle det sedan bli ett regeringsskifte kan myndigheten få andra prioriteringar.
Sedan starten 2008 har 127 000 personer träffat en företagsambassadör. Varje år utses ambassadörerna på nytt, men eftersom många har velat fortsätta så har också antalet ökat med tiden.
Tillväxtverket gör sitt urval utifrån att det ska vara ett brett nätverk av branscher och bakgrunder, men också återspegla hur näringslivet ser ut.
I år är det 909 företagare som ska genomföra minst fyra uppdrag vardera. Ett uppdrag kan vara allt ifrån en föreläsning för en högskoleklass till ett informellt möte två personer emellan.
– Vi gör ju uppföljningar, och vi kan se att det här mötet ger en positiv bild av företagande, säger Gunilla Thorstensson, programansvarig för Främja kvinnors företagande på Tillväxtverket.
Men några mer konkreta exempel på vilka resultat just ambassadörsprojektet lett till kan hon inte ge. Ambassadörerna uppfyller målet att ”synliggöra” kvinnors företagande, vilket inte behöver leda till nystartade företag på kort sikt.
Syftet med ambassadörerna är också att få en större variation av förebilder i företagande som unga kan identifiera sig med.
– Alla kan inte känna igen sig i Ingvar Kamprad, säger Gunilla Thorstensson.
Hon framhäver att det viktigaste är att ungdomar kan se företagande som en framtida karriärmöjlighet.
Gå till toppen