Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Teleoperatörer kritiseras

De mobila bredbanden har begränsningar. Det är inte operatörerna tydliga med, menar Telekområdgivarna.

Bild: Foto: Scanpix
De mobila bredbandsalternativen skiljer sig från sin fasta motsvarighet på en viktig punkt, de har trafikbegränsningar. Konsumentorganisationen Telekområdgivarna kritiserar telefonoperatörerna för att brista i informationen gällande bredbandens begränsningar.
– Tyvärr är det inte alltid tydligt vid köpet, enligt konsumenternas uppfattning. Överlag har den här branschen ett problem med att den ofta ger för höga förväntningar, säger Mattias Grafström vd för Telekområdgivarna.
Hastigheten för ett mobilt bredband beror på yttre faktorer, så som utrustning och plats. Men även andras användande påverkar.
Därför har operatörerna en gräns för hur mycket data en viss kund får använda för en given period.
Den mängden varierar beroende på operatör och abonnemang, men ligger på upp till 100 gigbyte.
– Det pratas om onormalt användande och extremanvändare, vilka i grunden är subjektiva bedömningar. Men ta 100 gigabyte som exempel, för det brukar ligga ungefär där. Det är mycket. Men om man är flera som delar användandet, inom en familj till exempel, och de har för vana att titta på film och tv på nätet, då kan kvoten absolut fyllas, säger Mattias Grafström.
Om kvoten fylls reduceras hastigheten till under 0,5 Mbit per sekund, vilket är marginellt högre än de gamla modemen.
– Det viktiga är att operatörerna är tydliga i sin annonsering och säljarna är tydliga vid köp, så att kunden verkligen vet vad den köper, säger han.
Men det handlar också om hur produkten marknadsförs.
– Om de säljer produkten som fritt bredband till exempel. Eller om de menar att det kan fungera som en ersättning för det fasta bredbandet, säger Mattias Grafström.
Telekområdgivarna tar emot anmälningar från konsumenter och erbjuder juridisk rådgivning. Vid behov hänvisas ett ärende vidare till Allmänna reklamationsnämnden.
– För 2012 tog vi emot 360 klagomål angående hastigheten för mobilt bredband, säger Mattias Grafström.
Telenor har tagit till sig av kritiken och håller för tillfället på med en omarbetning av systemet.
– Vissa av våra kunder har uppenbarligen fått felaktiga förväntningar beroende på hur vi kommunicerat kring detta. Vi beklagar det och ändrar oss, säger Alexandra Carlsson på Telenor.
De arbetar för tillfället med ändringar i systemet. När de träder i kraft kommer datatrafiken för en månad att höjas.

Har du dåliga erfarenheter av ditt mobila bredband? Kommentera nedan.

Tele 2

Kostar: 349 kronor.
Datatrafik: 80 gigabyte.
Hastighet: upp till 80 Mbit per sekund.Efter förbrukad datamängd sänks trafiken till 200 kbit per sekund under resten av kalendermånaden.
”Jag kan inte rutinerna för varje återsäljare. Men säljarens uppgift är att förtydliga alla villkor. Sedan har vi har garanti, och är kunden inte nöjd får den lämna tillbaka inom fjorton dagar”, säger Annika Kristensson.
– Vi marknadsför inte bredbanden som fria, utan är tydliga med begränsningarna, säger hon.

3

Kostar: 299 kronor.

Datatrafik: 100 gigabyte.

Hastighet: upp till 32/64 Mbit per sekund (beroende på 3G/4G nät). Efter förbrukad datamängd sänks trafiken till 200 kbit per sekund under resten av kalendermånaden.

– Vi säljer datamängden och har samma hastighet på alla abonnemang. På så vis kan vi ta betalt utifrån användandet. Säljaren ska informera om begränsningarna, men vi är generösa med reklamationer, säger Erik Hörnfeldt.

– Vi marknadsför våra abonnemang som fria, men inte obegränsade, säger han.

Telenor

Kostar: 299 kronor.

Datatrafik: 200 gigabyte.

Hastighet: 10-80 Mbit per sekund. Efter förbrukad datamängd sänks trafiken till 3 Mbit per sekund.

– Säljaren ska alltid gå igenom avtalen med kunden och vi är tydliga i vår marknadsföring, säger Alexandra Carlsson.

– Vi kallar det fri surf, men det syftar då till datamängden. Däremot kan vi komma att sänka hastigheten efter en viss förbrukad mängd. Tidigare sänkte vi hastigheten till 0,5 Mbit per sekund efter att kunden använt 50 gigabyte. Men vi kommer ändra det till en sänkning på 3 Mbit per sekund efter en förbrukning på 200 gigabyte.

Gå till toppen