Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Är taggar koden till framgång?

Det började med klistermärken i busskurer.
Efter en vecka på mobilmässan i Barcelona, hoppas nu Rickard Windh på expansion för sitt företag Scantags.

De är på väg att flytta till nya lokaler, de anställda på Scantags där Rickard Windh är vd. För tillfället trängs Rickard Windh och hans enda kollega i ett litet tillfälligt kontor på Ideon Agora. Intill dörren står en skylt från en mässa, på golvet finns högar med etikettrullar.
Rickard Windh kom i dagarna hem från mobilmässan i Barcelona.
– Det gick jättebra och vi fick bekräftat att det finns ett mycket starkt intresse för det vi arbetar med, säger Rickard Windh.
Scantags flaggskepp är tekniken bakom Taggisar, mobiltaggar som är smarta klistermärken med en kod där användaren själv kan bestämma informationen.
– I praktiken är det ett smidigt sätt att nå mobila tjänster, säger Rickard Windh.
Så här fungerar det: Först bestämmer en person vilken information som ska finnas på taggen, innan den klistras fast någonstans.
För att komma åt informationen kan en annan användare använda sin telefon för att läsa koden och få tillgång till informationen.
Det mest eftertraktade tillämpningsområdet för tekniken är de så kallade ICE-taggarna (ICE står för In Case of Emergency), där det är tänkt att användaren ska skriva in nödvändig hälsoinformation.
– Som vilka mediciner personen tar eller om han eller hon har diabetes. De kan även skriva in sina kontaktpersoner, säger Rickard Windh.
Om personen sedan råkar ut för en olycka kan till exempel ambulanspersonal få tillgång till den informationen genom att läsa av taggen.
Rickard Windh kom i kontakt med QR-tekniken med koder som kan läsas av i mobilen genom en tidigare anställning.
Det nuvarande projektet började med gerillamarknadsföring. Med det som han kallade för Kilroy-tags, efter den klassiska frasen ”Kilroy was here”.
– Det var en chatt-tagg som jag klistrade upp i busskurer och så kunde folk skriva olika saker till varandra, säger Rickard Windh.
Även om han inte kallar dem samma sak idag så används de fortfarande. Rickard Windh har klistrat upp flera stycken på olika toaletter på Ideon-området.
Informationen som finns i etiketterna är för tillfället öppen och kan nås av alla.
– Vi tänker att det helt enkelt är upp till var och en att avgöra vilken information de är beredda att dela med sig av, säger Rickard Windh.
Det finns dock en tanke på att införa olika säkerhetsnivåer för informationen, om produkten slår igenom.
– Då skulle till exempel läkare och vårdpersonal ha en speciell nivå, som gör att bara de kan se all information, säger Rickard Windh.
Scantags är idag ett företag i sin linda. Rickard Windh hoppas snart ha patent för tekniken. Redan idag säljer företaget sina etiketter till privatpersoner, har avtal med några försäkringsbolag och säljer ICE-taggarna till ett par olika cykelaffärer i Malmö och Lund. För närvarande förhandlar företaget med en återförsäljare i USA.
– Målsättningen är att rädda liv, att göra ICE-taggisar till standard och därigenom livsnödvändig information mer lättillgänglig, säger Rickard Windh.
Gå till toppen