Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

40-zon i hela Malmö

En konkret åtgärd mot bullret inleds redan 1 maj:
Då utökas 40-zonen till i princip hela Malmö.

En konkret åtgärd inleds redan 1 maj: Då utökas 40-zonen till i princip hela Malmö.
– Det kommer att minska trafikbullret, säger kommunalråd Karolina Skog.
De senaste dagarna har Sydsvenskan berättat:
Nästan 50 000 Malmöbor drabbas av för höga bullernivåer i sina hem varje dag.
95 av 434 undersökta förskole- och skolgårdar har för höga bullernivåer.
Bara ett enda grönområde i Malmö som klassas som riktigt lugnt: strandängarna söder om Klagshamn.
Malmö stad satsarc irka tre miljoner kronor om året, enligt gatukontorets utredning, på bulleråtgärder. Med den investeringstakten dröjer det till 2070 – 62 år – innan de värst drabbade skolgårdarna, grönområdena och bostäderna har nått godkända bullernivåer.
Men redan den 1 maj genomförs en stor förändring i Malmötrafiken som kommunen hoppas ska leda till mindre buller. Då utökas zonen med 40 kilometer i timmen till stora delar av Malmö (se karta).
– Ju högre hastighet, desto högre buller. Att sänka hastigheten är det viktigaste vi kan göra. Det mest kostnadseffektiva är att gå till källan, att minska orsaken till bullret och vi vet ju att det är trafiken, säger miljöpartiets Karolina Skog, kommunalråd med ansvar för framtidens trafik.
Den utökade 40-zonen är inget moderaten Håkan Fäldt, andre vice ordförande i tekniska nämnden, jublar över:
– Jag tycker att hastigheten ska vara differentierad så att det blir naturligt för bilisten att ha en hastighet på en mindre gata och en annan hastighet på en större gata. Med samma hastighet överallt upphör intresset att köra omvägen via ringvägen. Jag befarar att fler kommer att köra genom stan istället och då ökar bullret, säger han.

Vad tycker du om 40 i hela stan? Kommentera!

Fem viktiga slutsatser kring bullret

Ur Gatukontorets förslag till bullerprogram 2014-2018.
1. Buller stör sömnen, avkopplingen, skapar stress och irritation, försämrar inlärningsförmågan, kan förkorta livet genom ökad risk för högt blodtryck, kärlkramp och hjärtinfarkt, enligt medicinsk forskning.
2. Bullret i Malmö kostar samhället 1,1 miljard kronor om året, enligt kommunens utredning.
3. Att byta fönster i de drabbade fastigheterna kostar totalt 245 miljoner kronor och tar 25 år.
4. 11 000 löpmeter bullerplank krävs för att skydda Malmös skolgårdar. Kostnad: 110 miljoner kronor.
5. Sammanlagt behövs det 30 kilometer plank för att skydda Malmös grönområden. Kostnad: 75 miljoner kronor. Det är dock ingen lösning som kommunen förespråkar med hänsyn till trygghet och tillgänglighet.
Gå till toppen