Kultur & Nöjen

Speglar det mångkulturella

Samir Alj Fält är en av Sveriges mest respektingivande designers. Konsekvent har han sedan examen från Konstfack i Stockholm och Les Ateliers i Paris – och vid sidan av framgångsrik verksamhet som lärare, mentor och konsult – arbetat med ungdomar i förortsmiljöer. 

Samir Alj Fält – en av få.Bild: Foto: Jurek Holzer / SvD / SCANPIX
 I projekt som Ultravåldsdesign och Drömraketen har han slagit in kilar i den gängse, homogent medelklassiga svenska designkulturen.
– Jag är orolig, sa han vid en diskussion på Form/Design Center i Malmö häromveckan. Vi håller på att skapa ett glapp i Sverige som är förödande. Stora grupper finns över huvud taget inte närvarande i det vi lämnar efter oss när det gäller föremålskultur och offentlig miljö. Inom andra genrer har namn som Jonas Hassen Khemiri och Timbuktu bidragit till mångfald. Inom design saknas motsvarande uttryck helt.
Jag hajar till. Bara genom att alls ha förväntningar på dagens svenska designkultur öppnar han dörrar. Designbegreppet har på senare år blivit alltmer utslätat, alltmer ensidigt förknippat med konsumtion. Inte minst med billig lågprisshopping, ledd av de nationella stoltheterna Ikea och H&M. Men i vilken mån ger detta shoppingutbud de facto kreativt utrymme åt svenska designers? Och hur bra speglar det dagens svenska verklighet, inte minst den mångkulturella som Samir Alj Fält jobbar med?
Och vem bryr sig? Vem har visioner och vill något mer än att bara maximera vinsterna när det gäller svensk design? Svaret är att många, inte minst bland designerna, vill. De ser och upplever kraften i formmässigt skapande. Också åtskilliga bland de mindre producenterna har ambitiösa mål. Men var tas deras synsätt tillvara och förs vidare?
Ingenstans, skulle jag säga. Och tänker på en annan salva av kritik, formulerad vid den så kallade Möbelriksdagen i början av året. Där var det designern och entreprenören Kersti Sandin Bülow – nybliven professor vid Carl Malmsten Furniture Studies vid Linköpings universitet, tidigare ledamot i det nationella Rådet för arkitektur, form och design – som med stark oro hävdade att vi i dagens Sverige saknar försvarare av kvalitet i ett långsiktigt perspektiv. Kortsiktiga vinster går före långsiktig samhällsnytta. Den omfattande produktionen av möbler utomlands har medfört etiska värden ”på glid”. ”Designkannibalism” – att företag friskt stjäl andras formidéer – är vanligt förekommande, liksom ”greenwashing”. Det talas gärna om hållbarhet, men inga tydliga kriterier finns.
Uttalanden som dessa av tunga aktörer som Sandin och Fält bör tas på djupaste allvar. Design är en bred genre som kräver en helhetssyn för att samhällsinsatser ska landa rätt. Något som idag tycks vara helt frånvarande inom svensk designpolitik.
Gå till toppen