Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Tankemaskin som förför

På relativt kort tid har scenkonstkollektivet Potatopotato trimmats till en egen motor i Malmös teaterliv. Men inte i första hand som en sammanhållen grupp, utan som en tankemaskin som kritiskt fångar upp såväl samhälle som scenkonstlandskap.

Potatopotato. Inkonst. 13.3
Sug F* Slicka K**
Det är något kultigt skitigt över denna trupp antinormativa aktörer, som drivs av en lust att lägga sig i – att berätta, reflektera och problematisera – på ett sätt som ger energi även när resultatet på scenen skevar.
Just nu dyker Potatopotato upp lite varstans: med en premiär på Orionteatern i april, med de återkommande "analyshängen" där föreställningar runt om i Malmö nagelfars – och närmast med en uppsättning i samarbete med RFSL på Inkonst. "Sug F* Slicka K**" är en tvåkvinnoshow där skifte av könskostymer sker i öppen dager. Utgångspunkten är den undervisning i sex och samlevnad, jämställdhet och genus som dikteras i 2011 års läroplan.
Att ta avstamp i skolan har gjorts förut, med "Historia A" (2011), där historieundervisningens icke jämställda urvalsprocess korrigerades med snärt. I jämförelse är "Sug F* Slicka K**" lågbudget. Det är lätt att fantisera om hur den nya produktionen med andra medel skulle kunna vidgas, inte minst ifråga om antalet aktörer. Ändå kan jag inte låta bli att förföras av Helena Engbergs och Paulina Göths uppstudsiga drag-inspirerade arbete på golvet. Här serveras ett sturskt sexuellt äventyr med upplysningsmandat, som utmanar skolans försök att lotsa sina elever i lusten till livet.
Även om rummet på Inkonst i ögonblicket är för stort framträder en humoristisk scenisk analys, inramad av techno, kalsonginlägg och askblonda peruker. P-piller-ångest och vågade peppningsramsor lägger grunden för uppföljande diskussion. Det som saknas i form av medel tar man helt sonika igen i budskapet.
Gå till toppen