Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Sångstjärna med stor värme

RECENSION · FARIDA MOHAMMED ALI
Farida Mohammed Ali, Omar Bashir, Yair Dalal & Iraqi Maqam Ensemble, Moriskan 16.3 

Farida Mohammed Ali är en klassisk sångprimadonna, med glimten i ögat. Hon sjunger sina traditionsrika maqam-sånger med mörk, kraftfull och fängslande röst och för sig med självklar auktoritet och värdighet.
Samtidigt tog hon i lördags gärna små danssteg i sidled och etablerar direkt en varm kontakt med publiken, där hennes landsmän och människor från det arabiska området var i hörbar majoritet. I vissa välkända sånger grep publiken kommandot med spontan allsång och att döma av plötsligt skratt och applåder inuti vissa nummer improviserar Farida Ali inte bara musikaliskt, utan även runt texterna.
Den stora och spelskickliga maqam-orkestern med fyra slagverkare i följde stjärnan genom sångerna med de många verserna och ägnade sig helt åt att ackompanjera sången och förstärka melodierna. Ingen tog några direkta soloturer, vilket var lite synd. Vi fick inga snabböversättningar av texterna, Farida Ali presenterade endast på arabiska. Utan anknytning till den arabiska kulturen hamnade man själv på Moriskan lätt i ett slags omvänt utanförskap, mycket litet och tillfälligt. Och det kan ju faktiskt vara nyttigt ibland.
Samma koncentration och värdighet vilade över konsertens första avdelning, som faktiskt gav mig väl så mycket musikaliskt. Den israeliska violinisten och ud-spelaren Yair Dalal, sekonderad av den leende trumspelaren Erez Mounk, och ud-virtuosen Omar Bashir, också med en darbuka-lirare vid sin sida, åkte var för sig på fascinerande, melodiska utflykter med avstamp i Mellanösterns musikvärld. Äventyrligt, personligt och med djup respekt för traditionen.
Gå till toppen