Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Facebook härmar Twitter.

Facebook ska konkurrera med Twitter på deras egen hemmaplan. Aktiebolaget har bestämt sig för att använda Hashtagsymbolen (#) i sin egen tjänst, skriver The wall street journal.

Hashtagen ska i Facebooks fall fungera som ett sätt att klumpa ihop olika konversationer om samma ämne, berättar personer som är insatta i utvecklingen för The wall street journal.Bild: Foto: Scanpix
Mikrobloggen Twitter använder sig av så kallade hashtags för att markera det sammanfattande ämnet i ett inlägg. Detta är ett sätt att knyta samman olika inlägg under samma ämneskategori.
Hashtagen ska i Facebooks fall fungera som ett sätt att klumpa ihop olika konversationer om samma ämne, berättar personer som är insatta i utvecklingen för The wall street journal.
Den bildorienterade mikrobloggen Instagram som köptes av facebook förra året använder sig redan av hashtags.
Facebook och Twitter höll sig länge på var sitt håll där Facebook inriktade sig på att användaren skulle kunna hålla kontakten med nära och kära. Twitter var å andra sidan mer inriktad på korta, snabba nyhetsuppdateringar. Annonsörer föredrog då Facebook men på senare tid har just Twitters hashtagfunktion blivit allt populärare inom marknadsföring. Hälften av alla reklamfilmer som visades under finalen i den amerikanska fotbollsligan, den så kallade "Superbowl", innehöll varumärkeshashtags.
Det är denna marknaden som facebook nu vill slå sig in på, skriver The wall street journal.
Gå till toppen