Sedan planeringen började har banan mot Lindängen förlängts ut mot den botaniska trädgård som planeras vid Lindängelund. Djäknegatan får bära spåren genom centrum. Vagnarna från Lindängen kommer in via Södra Förstadsgatan och Davidshallsgatan.Det har varit några av de svåra knutarna att lösa i den styrgrupp av tjänstemän som nu är klara med en förstudie. Om deras förslag godkänns av nämnden ska det skickas ut för samråd.– Alla är välkomna med synpunkter, men det finns ingen rätt att överklaga i det här sammanhanget, säger stadsbyggnadsnämndens projektledare Daniel Svanfelt.Han hoppas att de första spårvagnarna ska vara i trafik 2021. Men det hänger på finansieringen. Utbyggnaden i Malmö kostar 2,5 miljarder enligt en beräkning som gjordes 2010. Malmö kommun jobbar tillsammans med Lund, Helsingborg och regionala Spårvagnar i Skåne för att staten ska ställa upp med hälften av pengarna.Styrgruppen anser att spårvagnstrafik är samhällsekonomiskt lönsamt på de två linjer som har högsta prioritet, Rosengård-Västra hamnen och Lindängen-Västra hamnen. Det handlar inte bara om att förbättra kollektivtrafiken utan också om att förbättra integrationen genom att koppla ihop ytterområden med centrum.Så långt det är möjligt ska spårvägarna kantas av träd och grönska. Bilar trängs undan, till exempel till Bergsgatan med tvärgator när ytterligare en del av Södra Förstadsgatan blir gågata.Det blir en annan typ av buller än från bussarna och dämpande åtgärder måste till, anser gruppen. Däremot minskar luftföroreningarna.En turtäthet på fem minuter anses vara det mest idealiska. Daniel Svanfelt tror ändå inte att det blir svårare att korsa gatorna än nu, eftersom en del av biltrafiken försvinner.
Välj erbjudande

Sydsvenskan +Allt
Läs i 2 månader för bara 9 kr
Därefter 199 kr/månad. Ingen bindningstid. Avsluta när du vill.
Detta ingår i +Allt:
- Alla artiklar
– på sydsvenskan.se, i nyhetsappen och i nyhetsbrev. - Över 40 lokala nyhetssajter och appar
– från Sydsvenskan i söder till Östersunds-Posten i norr. - Livesport
– på över 40 lokala nyhetssajter och appar från Sydsvenskan i söder till Östersunds-Posten i norr. - DN Digital Bas
– alla artiklar på DN.se och i DN-appen. - Expressen Premium
– alla artiklar på Expressen.se och i Expressen-appen samt e-tidning. - Dessutom
– alla artiklar på teknikensvarld.se, mama.se, skonahem.se, alltomresor.se, levaochbo.se, alltommat.se, halsoliv.se och amelia.se - Samma inlogg överallt
Läs i 2 månader för bara 9 kr
Därefter 149 kr/månad. Ingen bindningstid. Avsluta när du vill.
Detta ingår i Digital:
- Alla artiklar
– på sydsvenskan.se, i nyhetsappen och i nyhetsbrev. - Över 40 lokala nyhetssajter och appar
– från Sydsvenskan i söder till Östersunds-Posten i norr. - Livesport
– på över 40 lokala nyhetssajter och appar från Sydsvenskan i söder till Östersunds-Posten i norr. - DN Digital Bas
– alla artiklar på DN.se och i DN-appen. - Expressen Premium
– alla artiklar på Expressen.se och i Expressen-appen samt e-tidning. - Dessutom
– alla artiklar på teknikensvarld.se, mama.se, skonahem.se, alltomresor.se, levaochbo.se, alltommat.se, halsoliv.se och amelia.se - Samma inlogg överallt