Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Det bubblar i laboratoriet

Performanceveteranen Myriam Laplante lever ut sina drömmar på Lilith Performance Studio.
Resultatet blir ett drömskt och filmiskt laboratorium som för tankarna till både David Lynch och till Roald Dahls chokladfabriksdirektör Willy Wonka.

Myriam Laplante vandrar genom laboratoriet som den galna uppfinnaren och mumlar frågor tyst för sig själv. Det luktar sött, det bubblar, klickar, piper och knäpper över det rytmiskt dunkande mekaniska hjärtljudet.
Det första rummet är ett övervakningsrum där en tålmodig kontrollant håller koll på fyra övervakningskameror. Det mesta i rummet kan ge en föraning om och ledtrådar till vad de inre rummen ska innehålla. Vet han något om det som försiggår utanför övervakningskamerornas bild eller är det i själva verket vaktens hjärna den hemliga dörren leder in till?
Inspirationen kommer bland annat ur det kvantfysiska tankeexperimentet Schrödingers katt som ifrågasätter hur vi kan veta att något är om vi inte ser det.
Myriam Laplante beskriver ”The Night Watch” som mer globalpolitiskt och mindre pekpinnepolitiskt än hennes tidigare verk. Nu vill hon ställa frågor kring övervakningssamhället och vad det är vi tar för sant.
– Det som visas på tv tar vi för att vara sant men exempelvis rapporterade västerländska journalister i Irak från säkra hotelltak till bilder som kom från de amerikanska styrkorna, säger Myriam Laplante.
Det öppnas och stängs ständigt nya rum och en ouppmärksam besökare kan plötsligt hamna ensam med någon av installationens robotartade rymd-teletubbies. Genast kommer osäkerheten kring var du är och vad som händer i de rum du inte ser. Vågar du själv passera genom de vita skynken som delar rummen eller väntar du på en öppning?
Myriam Laplante är verksam i Italien och har arbetat med performance sedan början av 70-talet. I hennes tidigare verk har hon agerat ensam och det är första gången hon jobbar med andra.
– Jag har aldrig tidigare haft så här stort utrymme att få arbeta med ett större projekt och med skådespelare, säger Myriam Laplante.
I över ett år har projektet arbetats fram genom skype-möten och mejl. Nu har konstnären varit i Malmö en månad för att slutföra performanceverket.
Slutskedet av arbetet har varit intensivt. När de inte repeterat och färdigställt själva rummen har Myriam Laplant skapat de skulpturer och målningar som ingår i konstverket.
Även om Myriam Laplante står som konstnär är arbetet en kreativ process tillsammans med studions konstnärliga ledare Elin Lundgren och Petter Pettersson. Elin Lundgren säger att det varit spännande att få kliva in i någons hjärna på det sätt som hon och Petter Pettersson inför projektet har fått göra.
– Vi måste förstå visionen och vara delaktiga för att det ska vara intressant för oss, säger Elin Lundgren.
Myriam Laplante har bollat över alla idéer hon haft till Elin Lundgren och Petter Pettersson som vet studions begränsningar och möjligheter. De har fått vägleda och gränssätta och Elin Lundgren beskriver deras roll som två bråkiga curatorkonstnärskollegor.

The Night Watch

Var: Lilith Performance Studio, Bragegatan Malmö.
När: 21-23 mars, 19-22. Tidsbokning krävs, publiken släpps in i små grupper men får sedan stanna så länge de vill.
Medverkande: Miryam Laplante, Pether Lindgren, Lo Pettersson Lundgren, Joar Dahlskog, Selma Kjellson, Ellen Malmberg, Linda Granath, Emily Johansson, Nora Hadaf, Hanna Nygren, Marcus Karlsson, Filip Jönsson, Josefin Snygg och Anders E Larsson.
Gå till toppen