Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Aktuella frågor

Debattinlägg: Företagande är nyckeln till ökad integration

Vi hoppas att integrationsminister Erik Ullenhag (FP) och övriga i regeringen tar ställning för svenska företagare – oavsett var de är födda.
Det skriver Elisabeth Thand Ringqvist, VD för Företagarna, och Maroun Aoun, VD för Internationella företagarföreningen i Sverige.

Invandringskritiska röster kan bara bemötas om vi alla slutar att ignorera de hinder som finns för dem som skapar jobben – de svenska småföretagarna, oavsett var de är födda. De senaste åren har dessa företag skapat fyra av fem nya jobb, till gagn för samhällsekonomin.
De små företagen har också varit väsentligt bättre än större företag och offentlig sektor på att anställa medarbetare som är födda utanför Europa. Att undanröja hinder och skapa bättre förutsättningar för tillväxt i småföretag måste vara en huvudpunkt i regeringens integrationspolitiska strategi.
Framtidstron bland nysvenska företagare är väl värd att ta fasta på. Idag drivs cirka 85 000 småföretag i Sverige av företagare och entreprenörer med utländsk bakgrund. Omkring 250 000 personer sysselsätts i deras företag.
Nybyggarbarometern som Internationella företagarföreningen i Sverige och Företagarna genomfört med stöd av Tillväxtverket visar att av alla företagare är det de utrikes födda som ser störst förutsättningar att expandera de kommande åren. Trots konjunkturläget vill åtta av tio utlandsfödda företagare växa i omsättning och personalstyrka.
I Nybyggarbarometern har 300 invandrarföretagare verksamma i hela landet svarat på en rad frågor. Barometern bekräftar tidigare studier av tillväxthinder i småföretag. Finansieringsproblem och höga kostnader för att anställa står i vägen för den företagare som vill växa.
Men det finns en viktig skillnad mellan företagare som är födda i Sverige och dem som är utrikesfödda. Enligt Nybyggarbarometern saknar hälften av landets utrikesfödda företagare ett nätverk eller är missnöjda med det nätverk de ingår i.
Utan nätverk är det svårt att nå framgång som företagare. Därför måste de mötesplatser som redan finns stärkas och nya skapas. Utgångspunkten måste vara att företagare ska möta företagare. De offentliga insatserna kan vara en katalysator. De ska inte utgöra ett nav.
Företag som startat i Sverige sedan år 2000 exporterar i allt större utsträckning och hälften av alla företagare planerar att expandera utomlands. Bland de företag som startat de senaste tre åren har 23 procent kunder utanför Sverige. En mer effektiv integrationsprocess gör svenska företag starkare på den globala marknaden.
Att ta vara på den specifika språkliga och kulturella kompetensen hos utlandsfödda företagare är avgörande för ett litet exportberoende land som Sverige. Det gäller att dra nytta av globaliseringen och framväxten av nya tillväxtmarknader i Sydostasien och Afrika.
Vi har nyligen i dialogmöten runtom i landet lyft fram villkoren för småföretagare med utländsk bakgrund. Allt för att skapa nya möjligheter för att de ska kunna expandera och visa på att ett starkt lokalt nätverk är bra för affärerna. Små företag som ingår i större sammanhang och samverkar med andra företag uppvisar i regel större tillväxtvilja.
Vi hoppas att integrationsminister Erik Ullenhag (FP) och övriga i regeringen tar ställning för svenska företagare – oavsett var de är födda.
Gör det billigare att anställa genom en generell sänkning av arbetsgivaravgiften.
Kräv att berörda myndigheter minskar krångel och undviker byråkratiskt språk.
Förbättra finansieringsmöjligheterna.
Underlätta utbyggnaden av lokala företagsnätverk överallt i landet.
Att förlita sig på kommunernas frivilliga näringslivsutvecklingsarbete är inte tillräckligt för en regering som vill klara framtida utmaningar.
Elisabeth Thand Ringqvist
Maroun Aoun
Gå till toppen