Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Konstnären gör det personliga politiskt

Roxy Farhat är Malmökonstnären som, tillsammans med Kakan Hermansson, ligger bakom The Knifes senaste musikvideo. Med kritisk blick och mycket humor hoppas hon kunna förändra kulturklimatet i Sverige.

När Roxy Farhat själv får säga vad hon skulle vilja att intervjun handlar om svarar hon politik. Politiken är central i hennes konst. Genom att använda populärkulturella uttryck som musik och dans skapar hon konst som är lättillgänglig och kritisk.
– Jag tillhör MTV-generationen och genom hela mellanstadiet spelade jag in musikvideor från kanalen på VHS. Jag är indoktrinerad, säger hon och skrattar.
Nu använder hon samma uttryck fast i andra syften.
Det absurda i verkligheten och vår samtid är det som inspirerar henne. Det personliga blir politiskt. Genom att dela erfarenheter går det att synliggöra diskriminerande och förtryckande strukturer, tror hon.
Det blev också utgångspunkten när hon, tillsammans med Kakan Hermansson, fick i uppdrag att göra en musikvideo till den hyllade syskonduon The Knifes nya låt ”A Tooth For An Eye”. Utmaningen var att hitta en utgångspunkt som de alla kunde stå bakom. Privilegier var något som intresserade både Roxy Farhat, Kakan Hermansson och bandet.
– Vi valde en gymnastiksal för när vi växte upp var just idrotten hundra procent killarnas mark. Ofta förklarades inte ens reglerna till en sport för killarna kunde de redan och vi andra fick bara hänga med så gott det gick. Vi ville göra något normkritiskt.
Inom ramen för en klassisk musikvideo, med synkroniserad dans i fokus, ifrågasätter de vem som har makt och kontroll.
– Jag älskar The Knifes musik och har drömt om att få göra musikvideo åt andra. Arbetet har varit ett drömprojekt för mig, jag vet inte hur jag ska kunna toppa det, säger Roxy Farhat.
Roxy Farhat är kritisk mot konstvärlden. Genom åren på konstkola har hon ständigt behövt förhålla sig till en värld och en rådande syn på konst som hon anser är allt för homogen och utestängande.
– Vissa gallerier har inte ens en skylt på dörren. Då måste du veta vart det ligger och att det är ett galleri för att våga gå in. Vem får tillgång till utrymmet, vem känner sig välkommen, och vem förstår den konsten?
Hennes ambition är att göra konst som tilltalar fler än de som är konstintresserade. Genom musikvideo och performance i alternativa och oväntade miljöer vill hon skapa ett mer demokratiskt samtal om konst. Hon har bland annat uppträtt med performancekonst både på den lilla festivalen Gagnef i Dalarna och i samband med musikfestivalen Way Out West i Göteborg.
Där läste hon upp ett öppet brev till den amerikanska reality-tv-stjärnan Kim Kardashian. Det var en hyllning men också ett ifrågasättande om kvinnliga förebilders ansvar och om systerskap. Kim Kardashian välkomnades till systerskapet. Den gemenskap som är allra viktigast för Roxy Farhat.
– Det finns så mycket kärlek i systerskapet, i det har jag ett stöd som jag inte hittat någon annanstans i samhället. När jag var yngre hade jag inte det och då hade jag svårare att hantera negativa erfarenheter av sexism och rasism. Jag har både min konst och min kunskap att tacka systerskapet för.
Sedan i höstas bor hon tillsammans med sina kompisar Johanna, Rebecca och Rebeccas dotter Sally i Malmö. I lägenheten på första våningen har de ett arbetsrum där både Roxy Farhat och Johanna, som också är konstnär, arbetar. Där finns sysaker, pärlor, tyger, påbörjade och avslutade verk. På väggen en inramad affisch från Stoppa matchen-kampanjen 1968.
Men vägen hit har varit brokig och gått hela vägen från Teheran via Örnsköldsvik, Göteborg, Oslo, Östra Grevie, Gerlesborg, Stockholm, San Francisco och Los Angeles. De fem sista platserna har hon kommit till på grund av konsten.
När hon läste på konstfack i Stockholm hade hon en utbytestermin på en konstskola i Oakland, San Francisco. Det var första gången hon hade en lärare som inte var etnisk svensk och hon upplevde att det i USA fanns helt andra möjligheter att tala om rasism, sexism, kropp och identitet. Det var första gången hon själv kunde sätta ord på sina egna erfarenheter och vad som präglat henne.
Egentligen hade hon inte tänkt plugga vidare men den nya upplevelsen var något hon ville ha mer av. Så det blev en master på University of California i Los Angeles (UCLA). Slutarbetet blev ett av få verk som inte spelar på humor. Det bestod av tre videoinstallationer där kvinnor berättade om sina erfarenheter av sexuellt våld. Att inte ha humorn som avväpnare och skydd var läskigt och hon trodde inte att folk skulle orka lyssna. Men det slutade med att det var kö till hörlurarna.
Sorgligt nog behövde hon inte leta länge för att få ihop berättelserna om våldtäkt, tvång och incest. Det räckte med att hon frågade sina vänner.
– När man inser det blir systerskapet självklart.

Roxy Farhat

Ålder: 29 år.
Aktuell: Med musikvideon till The Knifes nya låt ”A Tooth For An Eye” som släpptes 8 mars.
Önskan för framtiden: Att kultureliten tar av sig sin Beatrice-mask och att vi får ett bättre kulturklimat i Sverige för personer som inte faller inom normens ramar. Asyl till alla papperslösa och att Tobias Billström avgår.
Gå till toppen