Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Carl Johan De Geer hade fel

"Vi hade fel", konstaterar Carl Johan De Geer när han blickar tillbaka på 1967, då han, journalisten Rebecka Tarschys och stylisterna/modellerna Gunila Axén och Marie-Louise Ekman (då fotografens fru) fick uppdraget att för Dagens Nyheters räkning bevaka höstmodet i den franska huvudstaden.

Marie-Louise Ekman och Gunila Axén i kläder av Paco Rabanne, 1967.Bild: Carl Johan De Geer
De vinklade på Parismodets förestående död. Haute couturen såg de som en dinosaurie. Ändå lånade de kläder på de stora modehusen som de fotograferade på Paris gator. För att skydda och hålla kollektionen hemlig fick de ha på sig stora vita bomullspåsar under den korta promenaden från Christian Diors ateljé till Champs-Élysées. Som två spöken Laban flaxade de fnittrande iväg med fotograf och reporter i kölvattnet …
”Vi tyckte avgaser var kul”, berättar De Geer i nya boken ”Vi hade fel” (Orosdi Back), samma titel som den fina utställningen på Prins Eugenes Waldemarsudde i Stockholm (t o m 28 april). Det veckolånga reportaget var ett brödjobb, efter leverans sorterade De Geer in sina två tusen negativ i en pärm märkt ”Tråkiga jobb”. Men han hade fel. De tidstypiska, lekfulla modebilderna är fantastiska. De andas, precis som den tid de speglar, hopp och framtidstro, pricksäkrare än många storstilade konstprojekt.
Gå till toppen