Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Marknad med olika villkor

Sydsvenskans chefredaktör Lars Dahmén om Sveriges Radio, som nu lanserar en ny sajt och ännu tydligare börjar konkurrera med tidningar.

Vår åsikt är glasklar: håll er borta. Det håller inte att finansierad av licenspengar traska rakt in på en konkurrensutsatt marknad. Självklart har Sveriges Radio en massa tjusiga argument för sin sak och verkar inte ens vilja se problemet. Men det finns där.
Som trogen P1-lyssnare är jag den förste att hylla public service. I radio och tv står våra licensfinansierade aktörer för något unikt, ett utbud som annars inte hade funnits. Men när samma aktörer lämnar etervågorna och ger sig in på en marknad som just nu möter en rad utmaningar så är det bara feltänkt.
Det är inte så att vi är rädda för konkurrens. Verkligen inte! Är det något vi har lärt oss att leva med så är det konkurrens i ett avreglerat och uppkopplat samhälle. Men då ska det vara konkurrens på lika villkor.
Ingen argumenterar väl heller för en övergripande nyhetsförmedling à la Pravda. Vi har det inte på papper, vi ska inte ha det på webben.
Sydsvenskan kommer att fortsätta att utveckla journalistiken och använda alla kanaler för att nå ut. Vi ska göra det på det sätt du som läsare vill ha det. Och det gör vi oberoende av vad våra licenspengar används till.
Gå till toppen