Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Konsumentverket utreder Teledirekt

De senaste fyra månaderna har 34 anmälningar gjorts till Konsumentverket mot teleföretaget Teledirekt. Nu har Konsumentverket beslutat att granska Helsingborgsföretaget.

Sydsvenskan har tidigare berättat om hur människor i hela landet har känt sig lurade av Teledirekt. Företagets säljare har ringt upp personer som i flera fall trott att säljaren ringde från Telia.
Anmälningarna som Konsumentverket har fått in handlar om att folk fått fakturor från Teledirekt fast de uttryckligen avböjt. Företaget ska också ha utgett sig för att vara ett annat företag och konsumenterna har inte blivit upplysta om sin ångerrätt. Sammanlagt har Konsumentverket hittat fem olika brister i företagets agerande vad gäller marknadsföring och avtalsbindning.
– Vårt mål är ju att få till en frivillig rättelse och inte behöva driva ärendet vidare till domstol, säger Anna Lindström som handlägger Teledirekts ärende hos Konsumentverket.
Teledirekt har till och med den siste april på sig att svara Konsumentverket. Om företaget inte går med på att rätta till sina brister kan Konsumentverket antingen förbjuda företaget att sälja sina tjänster, eller så kan det tvingas att uppge korrekt information vid försäljning.
– I detta fall kan det bli en kombination av båda två, säger Anna Lindström.
Teledirekt har å sin sida stämt tjugo företagare vid Helsingborgs tingsrätt som säger sig ha lurats av företaget och vägrar betala. Två av de tjugo ärendena har nu avslutats. I det ena fallet slutade det med att ärendet återkallades och i det andra träffades någon form av uppgörelse.
Sajten Varningsinfo, som jobbar mot blufföretag, har sedan slutet av förra året fått in mellan 130 och 140 anmälningar mot Teledirekt. Den har också valt att bistå tretton av de tjugo personer som stämts.
– Vi kommer att driva detta, och i alla de fall som vi representerar har vi vägrat förlikning. Det finns bara en sak som gäller och det är att ingen ska betala en enda krona, säger Dick Malmlund, tidigare säkerhetschef på Svensk Handel som nu driver Varningsinfo.
Varningsinfos advokat i Helsingborg har också ansökt om att alla fall som rör Teledirekt ska behandlas samtidigt.
Sydsvenskan har försökt nå Teledirekts vd Arash Delavar för en kommentar men varken han eller företagets presstalesman har varit anträffbar.
När Arash Delavar i en tidigare artikel fick frågan varför företaget har så många anmälningar hos Konsumentverket emot sig svarade han:
– Det har varit olika situationer i alla fallen. Det som är vanligt är att vissa kunder har tecknat avtal och sedan hävdat att de har ångerrätt. När vi inte lyckats hitta en lösning så har de valt att gå vidare till Konsumentverket.
Gå till toppen