Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Socialtjänsten går på knäna

Arbetsmiljön är så tuff att bara två procent av Malmös socialsekreterare upplever att de kan följa lagen. Arbetssituationen är alarmerande i hela landet. I Malmö är det än värre.

Camila Larsson och Rakel Thunander är socialsekreterare i Malmö.Bild: Foto: Hussein El-Alawi
Det visar en ny rapport från akademikerförbundet SSR.
– Det är mycket allvarligt, säger förbundsordföranden Heike Erkers.
I rapporten beskrivs arbetssituationen för landets socialsekreterare som alarmerande. I Malmö är det ännu värre. Här är missnöjet med arbetsbelastningen och bristande resurser högre än i övriga landet. Mer än 60 procent uppger att de har sömnsvårigheter någon i månaden på grund av sitt arbete. Nästan hälften upplever att det är kommunens ekonomi- inte klientens behov - som styr vilka insatser som sätts in. Och över 73 procent har någon gång de senaste två åren allvarligt övervägt att söka ett arbete utanför socialtjänsten.
– Vilket privat företag hade överlevt med sådana siffror? säger Heike Erkers.
Socialtjänsten har näst intill oinskränkt makt över enskilda människors liv. Ändå uppger endast två procent av de tillfrågade att de "helt och hållet" har möjlighet att leva upp till socialtjänstlagen. 49 procent av socialsekreterarna i Malmö upplever att de inte klarar "kvaliteten och rättsäkerheten enligt lagens intentioner".
– Det är som om vi skulle säga att vi inte har möjlighet att köra på höger sida av vägen. Vi väljer att åka till vänster och hoppas att vi överlever. Det är en dålig liknelse, men bara så att man förstår att detta är riktigt allvarligt, säger Heike Erkers.
Camilla Larsson jobbar med ekonomiskt bistånd på socialkontoret i Hyllie.
– Hos oss har varje socialsekreterare 80-90 ärende åt gången. De har rätt till beslut inom tio arbetsdagar. Men så plötsligt kan man få ett akut ärende och då får man släppa det man hade tänkt göra och ibland försöka lösa det på sin lunch eller genom att jobba över.
Ibland blir konsekvenserna allvarliga.
– För ett år sedan ledde till att en klient inte fick sin hyra betald i tid och därför förlorade rätten att ta över kontraktet på en lägenhet.
Vad ska hända för att det ska bli bättre?
– Fler tjänster. Då skulle antalet ärende per anställda minska och vi skulle få utrymme att träffa och lära våra klienter så att vi kunde göra rätt bedömningar. Vi ska egentligen göra uppföljningar var tredje månad, men i verkligheten sker det inte. Vi har klienter vi inte träffat på två år.
Gå till toppen