Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Kritiska röster mot metron

Skånetrafiken sågar prognosen som planerna för en Öresundsmetro
bygger på. I Helsingborg oroar man sig för att mista en HH-tunnel.

Malmö och Köpenhamn utreder just nu hur en tunnelbana kan byggas under Öresund. I december ska förstudien vara klar.
Planerna väcker redan oro och irritation runt om i Skåne. Enligt vissa kritiker bygger argumentationen för en Öresundsmetro på rena osanningar.
De reagerar bland annat på att Malmös kommunalråd Ilmar Reepalu (S) sagt att Öresundsbrons kapacitet blir "allt mer ansträngd" från 2020 när Lundaanläggningarna Max IV och ESS är klara och Fehmarn bält-tunneln invigts.
Enligt Mats Améen, chefsstrateg vid Skånetrafiken, är det fel att påstå att Öresundsbron inte kan klara ett ökat tågresande.
– Det har sagts så många gånger att de flesta nu tar det för en sanning, säger han.
Améen ifrågasätter dessutom att det just nu utreds hur Öresundsmetron kan byggas – innan det är utrett om den alls behövs.
– Utredarna har börjat i fel ände – innan behovet kartlagts, säger han.
Enligt Mikael Stamming, utvecklingsdirektör på Region Skåne, måste behovet av en Öresundsmetro utredas när den pågående förstudien är klar.
– Man måste utreda metrons nytta och lönsamhet. Först därefter kan vi ta ställning. Den kan ju behövas av helt andra skäl än kapacitetsskäl, säger han.
I Helsingborg är kommunledningen oroad över att Malmö och Köpenhamn försöker eliminera allt intresse för en fast förbindelse Helsingborg-Helsingör. Kommunalråden i Helsingborg har ju noterat att makthavarna i söder vill döpa om hela Öresundsregionen till "The Copenhagen-Malmö Region".
– Vi måste fokusera på en sak i taget. Vårt fokus ligger på en HH-förbindelse, säger kommunalrådet Anna Jähnke (M).
Enligt henne skulle en HH-förbindelse knyta samman hela Öresundsregionen på ett sätt som inte en Öresundsmetro förmår.
– En fast HH-förbindelse skulle ju skapa en ringled runt hela Öresund, säger hon.
Enligt Mats Persson, FP-regionråd med ansvar för kollektivtrafik, tar regionledningen helt sikte på en fast HH-förbindelse.
– Den kapacitet som finns på Öresundsbron räcker med nuvarande trafikutveckling i 25–30 år. På kort och medellång sikt finns därför mer angelägna satsningar än en Öresundsmetro. Talar man Öresund kommer en fast HH-förbindelse först. Först därefter en Öresundsmetro, slår han fast.
Mats Persson stödjer sig på Skånetrafikens kapacitetsbedömningar, som visar att brotrafiken kan utökas i tre steg:
1 Från 2020 kan dagens Öresundståg göras längre, något som i ett slag kan fördubbla passagerarkapaciteten.
2 De nya tåg som ska vara klara kring år 2030 kan byggas i två våningar, något som kan öka kapaciteten ytterligare.
3 Kring år 2040 kan fler avgångar sättas in i rusningstid.
Enligt Skånetrafiken kan fler tåg pressas in på bron genom nya mötesspår på Pepparholm, en utbyggnad av Kastrups station och bättre signalsystem.
– Det finns säkert många goda argument för en Öresundsmetro, men kapacitetsbrist på bron blir inget sådant argument inom överskådlig tid, säger Mats Améen.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen