Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Skåne

Must och sprit ska sälja Skåne

Skåne ska bli Nordens ledande dryckesregion. Med fräscha idéer och pengar ska skånsk dryck bli lockbete för både konsumenter och turister.

– Det finns resurser, kunskap och vilja i den nuvarande skånska dryckesbranschen. Nu ska vi lyfta det till högre nivåer, säger Jannie Vestergaard, verksamhetsledare på Smaka på Skåne.
Organisationen är en del av Skånes livsmedelsakademi och jobbar med att tillsammans med livsmedels-, dryckes- och restaurangbranschen förfina och marknadsföra den skånska gastronomins kulinariska palett.
– I flera år har maten varit i fokus. Men dryck är en väl så viktig del, inte minst i Skåne där det redan finns sådan mångfald i dryckesproduktionen, säger Jannie Vestergaard.
Det rinner redan strida strömmar äppel- och andra fruktdrycker, spritdrycker, öl, vin och vatten ur skånska producenters kranar.
Omsättningen i den skånska dryckesbranschen har ökat mer än femtio procent på tio år och är i dag över tre miljarder kronor.
Det kan bli mycket mer, anser branschen, Smaka på Skåne och Jordbruksverket via satsningen på Matlandet Sverige. Länsstyrelsen i Skåne delar nu ut 4,5 statliga miljoner till insatser kopplade till Skånsk dryckesstrategi.
Att just Skåne siktar på att bli ledande dryckesregion är självklart, tycker Jannie Vestergaard.
– Här finns 85 procent av alla fruktodlingar i Sverige och mycket samlad kunskap inom produktion och utveckling av nya drycker.
Ett lite överraskande problem är att fruktodlingsbranschen redan är så framgångsrik att råvarorna inte räcker till. Därför är ännu ett led i satsningarna att etablera nya specialodlingar och skapa nya odlingsbara ytor.
– För alla områden i den nya dryckesstrategin gäller också att producenterna behöver samarbeta mer. Det har redan uppstått givande kontakter inom ramen för projektet, säger Jannie Vestergaard.
Mållinjen för visionen om skånska dryckers internationella kändisskap är satt till 2020.

Tror du att must och sprit är den rätta vägen för att sälja in Skåne? Kommentera artikeln.

Skånska drycker guld värda

Omsättning skånsk dryckesindustri 2010 (miljoner kronor).
Sprit   - 1 856
Te och kaffe    - 610
Juice och saft   - 198
Läsk och vatten - 172
Öl   - 126
Vin   - 65
Gå till toppen