Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Var fjärde resa görs med cykel

Förra året trampade fler än någonsin i Sveriges prisade cykelstad.
Med 489 kilometer cykelväg görs i dag nästan en fjärdedel av alla resor i Malmö på två hjul med pedaler.

Färden på två hjul är inte längre bara ett miljövänligt resealternativ, utan en trend.
På de mest cykeltäta gatorna i Malmö passerar 8 000 cyklister dagligen.
– Cykeln är en av nyckelfaktorerna. Vi vill öka antalet invånare med 100 000 här i staden, men mängden biltrafik får inte öka. Då krävs det att man bygger upp staden runt cykeln, säger Olle Evenäs, trafikplanerare på gatukontoret.
De senaste tio åren har antalet cyklister ökat i genomsnitt två procent per år, men 2012 ökade antalet cyklister flera gånger mer, med 9,7 procent. Den senaste mätningen visar att nästan en fjärdedel av alla resor i Malmö görs med cykel, om fem år är målet att vara uppe i 30 procent.
Olle Evenäs tror att antalet cyklister har ökat till stor del tack vare intensivt arbete med trafikmiljön. I höstas togs ett cykelprogram fram och 400 miljoner kronor är avsatta till att förverkliga utvecklingsplaner i cykeltrafiken de närmsta fem åren.
– För tio år sedan var det inte lika smidigt. Det fanns inga pumpar, inga räcken. I dag satsar vi mycket på komfortåtgärder. Vi måste ha ett cykelnät och vi måste ta hand om cyklisterna, säger han.
Malmös cykelvägar har sedan millennieskiftet vuxit med över 50 procent. I dag finns det 489 kilometer färdiga cykelvägar, och Malmö har fått pris som årets cykelfrämjarkommun både 2011 och 2012. Cykling är i dag en självklar trend i Malmö, tycker Olle Evenäs.
– Det har det absolut blivit de senaste åren. I dag är folk mer benägna att spendera pengar på sina cyklar, antalet elcyklar ökar, man bryr sig om miljön och tycker om träningen.
Han tycker att det är viktigt att se cykelns roll i ett större sammanhang.
– Det är en demokratifråga med cykling. Alla har inte råd med bil, men nästan alla har råd med en cykel. Därför måste staden vara tillgänglig för framför allt cyklister, säger han.
Olle Evenäs tycker att det är positivt att cykling har blivit en självklar del av vår vardag.
– Det blir ett ökat stadsliv med allt fler cyklister, de gör staden levande.

Var cyklar du helst i Malmö? Kommentera nedan.

Gå till toppen