Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Två cyklister skadas varje dag

I snitt skadades två cyklister om dagen i Malmö under 2012. För Jean-Noel Kinzel har flera cykelfärder slutat med ambulans.

Se grafik över de farligaste korsningarna i Malmö och de vanligaste cykelskadorna i Malmö här.

Fler Malmöbor cyklar, men det är också fler som skadas i cykelolyckor. 821 cyklister skadades i trafiken förra året, det är det högsta antalet på fem år.
– Siffrorna är lite missvisande, vi har faktiskt lyckats hålla antalet olyckor nere, eller i alla fall på samma nivå, men antalet cyklister har ökat. Däremot är ju målet att minska antalet olyckor, och där krävs en större satsning från vår sida, säger trafiksäkerhetsutredare Hossein Ashouri.
94 procent av de cyklister som omkom i trafiken under 2011 hade inte hjälm på sig.
37-årige Jean-Noel Kinzel är en aktiv tävlings- och vardagscyklist. Han är även en van ambulansåkare i samband med olyckor på cykeln. Han har alltid varit medveten om riskerna, men det var inte förrän dottern Embla Kinzel ifrågasatte varför inte pappa behövde använda hjälm som han tog dem på allvar.
– Det blev dubbelmoral att predika att hon skulle använda hjälm, säger han.
Varför använde du inte hjälm tidigare?
– Designen är ful och fåfängan spelar roll. Det är så pass enkelt.
I dag använder Jean-Noel Kinzel hjälm. När dottern är i närheten i alla fall.
– Jag tror tyvärr att det är en ganska svensk grej att tänka "det händer inte mig".
Fast han tror inte att bättre skydd skulle bidra till att färre skadas på cykel.
– Det handlar om att man måste ha en större medvetenhet. Vardagscyklisterna kan knappast skydda sig med helkroppsdräkt, utan det gäller att ha sunt förnuft och ögonen öppna.
I Malmös farligaste korsning skadades 28 cyklister under 2012.
– Det krävs ett bättre samspel mellan trafikanterna, och det är lättare att ha om man sänker hastigheterna i trafiken, säger Hossein Ashouri.
Om några år är det dags för Jean-Noel Kinzel att släppa ut sin dotter ensam i trafiken.
– Jag har smått panik. Jag släpper henne inte som Malmö ser ut i dag. Vägarna är inte säkra nog och hon får inte cykla på trottoaren.
Trafiksäkerhetsutredare Hossein Ashouri håller med om att cykelvägarna måste bli bättre.
– Vi måste bygga fler cykelbanor och också ta bättre hand om de vi har. Men viktigast är att man inte kan eliminera olyckor genom att bygga om, det krävs fortfarande ett samarbete mellan trafikanterna, säger han.
Sex av tio Malmöbor cyklade mot rött när Motormännens tidning Motor gjorde en undersökning med 200 cyklister, under rusningstid tidigare i år. Jean-Noel Kinzel efterlyser utbildning för stadens cyklister.
– När jag var liten lärde man sig cykelvett i grundskolan, säger han.
Motormännen är inne på samma spår. För 50 år sedan var det krav på ungefär 20 timmars trafikundervisning per år. De senaste åren har ansvaret legat på skolorna, och många har valt att plocka bort undervisningen helt. Motormännen vill att undervisningen ska prioriteras igen, så att inte enbart de som tar förarbevis och körkort får trafikundervisning.
Jean-Noel Kinzel tycker att utbildning utgör en av delarna som krävs, och respekt en andra. Det gäller såväl cyklister, som bilister och fotgängare.
– Det handlar om att vi måste samsas. I exempelvis Danmark kan man plinga på cykeln och är där någon som går på gångbanan hoppar de undan. I Sverige vänder man sig om och tittar efter vem som plingar.
Just Danmark framhåller Jean-Noel Kinzel som ett bra exempel. Han kallar Danmarks cykelklimat för ett "organiserat kaos".
– Det är lite kaos eftersom där är så många cyklister, men det gör att cyklister är en naturlig del av trafiken och därför respekterar man dem.
Hossein Ashouri håller med.
– Om antalet cyklister ökar blir det säkrare i trafiken eftersom de andra trafikanterna blir mer medvetna om dem, säger han.
Jean-Noel Kinzel hoppas på fler cyklister, bättre samförstånd och nya cykelvägar.
– Malmö är på rätt väg, och Rom byggdes inte på en dag.

Har du skadats i trafiken? Kommentera nedan.

Gå till toppen