Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nöje

Favoriterna höll för trycket

Var det något tryck i Malmö arena? Javisst! Höll favoriterna för trycket? Javisst! Och nu är hela Norden i final.

De båda länderna, som bägge nyligen vunnit hela festivalen, drog med sig Ungern, Georgien, Rumänien, Island, Armenien, Finland, Malta och Grekland.
Hur ser då finalen ut? Är Eurovisionen i balans? Hålls galenskapen stången?
Är grupperingarna väl representerade? Nordbor och andra? Kvinnor och andra? Livsbejakare och andra? Black Sabbathgitarrister och andra?
Svaret är: sisådär.
Regionen som förlorat stort är forna Jugoslavien. Samtliga länder har åkt ut: Makedonien igår, övriga redan i tisdags. Inte heller grannländerna Albanien och Österrike återfinns i finalen på lördag.
Istället är Norden på frammarsch. Norge, Danmark, Finland och till och med Island sällar sig till den direktkvalificerade Robin Stjernberg på lördag.
Från den kvinnofest som var tisdagens semi tog sig samtliga tre solopojkar vidare: Irland, Belgien och Litauen.
Torsdagens semi såg närmast ut som en herrmiddag: uteslutande män var artister i tio av låtarna, och män hade bärande roller i ytterligare fyra. De tre ensamma kvinnorna? Norskan Margaret Berger fick med sig varken sångerskan från San Marino eller israeliskan.
Svenska låtskrivare denna kväll? De hade bidragit till inte bara till grannlandet Finland utan också till Eurovisionländer i Asien. Georgierna sjöng Thomas G:sons låt till final, azererna utförde samma uppdrag med den låt som John Ballard och Ralph Charlie varit med och skrivit.
Det gick även vägen för den armeniska låt som Black Sabbaths Tony Iommi skrivit. Malmö och Iommi har läkt såren i sin relation. Förra sommaren tvingade den då hotfulla cancern honom att ställa in Black Sabbath-giget på Malmö stadion, men nu lyckas han med att ta sig till finalen i Malmö arena.
Bidrag som i tisdags stack ut, genom att vara über- eller undermusikaliska, fick nästan allihop returbiljett: Montenegros kosmonaut-rap, på Kroatiens klapa och på Serbiens möhippa. Kanske ska man i gänget räkna in också Sloveniens snubblande dubstep (enligt devisen: det är alltid bra om någon räknar in).
Ett undantag var förstås det bidrag som flertalet förstå-sig-påare flaggar med att gilla: Nederländernas "Birds", Anouks låt. Ändå är det korrekt att säga att utfallet i första semin innebar en samling mot mitten.
I denna andra semi fanns möjligheterna att åstadkomma en breddning av finalens startfält, eftersom deltävlingen var så full av kreativ be-bop-a-lula. Det fanns kort sagt gott om galna inslag: en gammelgrek som med en luta inte mycket större än en fickplunta deklarerade att alkoholen är gratis, en rumänsk countertenor som gick upp i både falsetten och limningen, en samling musikanter från schweiziska Frälsningsarmén, ett albanskt hårdrockband med en skarpskjutande sologitarrist med tomtebloss i guran, en azerisk akrobat som klättrade på väggarna, en romsk stjärna i en klänning som såg ut som en ros i äkta sammet.
Utfallet blev rätt kul för den som vill ha fartfyllda bidrag med mycket show. Den hysteriska rumänska showen får vi se i finalen också, liksom den grekiska och den bisarra glasbursshowen som azererna tävlar med.
Överraskningar? Främst att den ungerska hipstern kvalificerat sig för finalen.
Gå till toppen