Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

”Glasburken är svårslagen”

– Det finns goda skäl till att våra barnmatsburkar sett i stort sett likadana ut sedan 1960-talet. De är bekväma att hantera och bevarar maten säkert, säger Malin Westling, kommunikationschef på Semper.

Hennes företag är störst på barnmat med en andel på cirka 60 procent av den svenska marknaden. Totalt säljs det barnmat för cirka 800 miljoner kronor om året i Sverige då även välling och barngröt räknats in.
– Välling och gröt är stabila kategorier, men de färdiga rätterna har minskat något. Barnmat följer trenden just nu med ett stort intresse för mat och råvaror och många föräldrar vill gärna laga egen mat, säger hon.
Malin Westling välkomnar produktförnyelse, som den från Ottos barnmat.
– Visst finns det utrymme för innovationer inom vår bransch, men det kan vara svårt att lyckas. Vi har själva gjort flera försök med nya koncept för förpackningar, men glasburken är svårslagen säger hon.
Fördelarna med färdiglagad mat i glasburkar är uppenbara. Tryckkokningsmetoden som företagen använder ger lång hållbarhet samtidigt som förvaringen är enkel.
– Viktigast är kvaliteten på maten. Där är myndighetskraven på barnmat så hårda att du som enskild konsument knappt kan köpa de råvaror som vi använder, säger Malin Westling.
Hon syftar på de regler som finns för tillverkning av mat med åldersangivelser riktad till barn. Där finns krav på att maten ska uppfylla vissa näringsvärden, vara giftfri och utan tillsatser och konserveringsmedel.
– Konsumenternas intresse för ekologisk barnmat har ökat, men i praktiken uppfyller våra råvaror och rätter samma krav, oavsett om de är ekologiska eller inte. Skillnaden med våra ekologiska produkter är att de dessutom lever upp till reglerna som gäller för krav-märkning, säger Malin Westling.
Gå till toppen