Lund

Öppet brev mot spårvägen

Aktion för spårvägsfritt Lund fortsätter sin kamp mot spårvägsprojektet. Vid lunchtid på tisdagen överlämnade gruppen ett öppet brev till kommunfullmäktiges ordförande Annika Annerby Jansson (M) i Knutssalen i Rådhuset.

Annika Annerby Jansson (M), ordförande i kommunfullmäktige, tar emot det öppna brevet från Vladimir Liharevschi, Lena Ymén och Börje Hed från Aktion för spårvägsfritt Lund. ”I grunden tror jag att alla tycker att det är väldigt positivt att man kan få till stånd en sådan här dialog och ett sådant här samtal så att man kan reda ut vad som är fakta och vad som är det verkliga underlaget”, säger Annika Annerby Jansson.Bild: Foto: Laura Mendelin
- Frågan är väldigt speciell genom att det råder total politisk enighet mellan partierna. Samtidigt kan vi konstatera att bland medborgarna finns inte denna enighet. Det ger ett demokratiskt dilemma. Normalt sett brukar partierna ha olika uppfattningar och då kan medborgarna följa debatten och tycka till. När alla politiker är eniga blir det ingen debatt. Det ställer speciella krav på politikerna att se till att debatten kan föras på ett vettigt sätt ändå, sa Börje Hed från aktionsgruppen till Annika Annerby Jansson.
Han hade sällskap av Vladimir Liharevschi och Lena Ymén, som också är med i Aktion för spårvägsfritt Lund. Trion framförde även åsikten att kommunfullmäktige ska kräva en opartisk utredning, som visar på alternativ till spårvägen.
- Vi tycker att kommunfullmäktiges ledamöter inte har fått presenterat för sig ett ordentligt alternativ till spårvägen. Den utredning som gjordes 2011 betraktar vi som långt ifrån tillräcklig, sa Börje Hed.
Annika Annerby Jansson välkomnade dialog.
- I grunden tror jag att alla tycker att det är väldigt positivt att man kan få till stånd en sådan här dialog och ett sådant här samtal så att man kan reda ut vad som är fakta och vad som är det verkliga underlaget. För inte heller ni har kanske hela sanningsmonopolet. Det finns ju två parter, sannolikt, sa hon.
Börje Hed:
- Vi gör inga som helst anspråk på att ha sanningsmonopol. Vi vill bara peka på att det bör utredas fler alternativ.

Premiuminnehåll

Läs alla artiklar om: Spårvägen i Lund