Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Skåningar satsar på grönare barnmat

Ett Skånegäng med bakgrund på Oatly, Skånemejerier och Potatisspecialisten vill revolutionera barnmatshyllan: från konserver med flera års hållbarhet till ekologiskt, färskt och tillsatsfritt.

– Vi bestämde oss för att förändra barnmaten i grunden för några år sedan, berättar Mats Lönne, vd och en av grundarna av Ottos barnmat.
– Barnmatshyllan är en konservhylla i pulver- eller burkform, konstaterar Lennart Alftrén, produktutvecklingsansvarig på Ottos barnmat.
– Det har sett nästan likadant ut sedan efterkrigstiden. När barnmaten togs fram åt även vuxna mer konserver. Det har ändrats och vi tror att även barnmat står inför ett skifte, säger Mats Lönne.
De sitter i Pharmacias gamla lokaler på Ideonområdet i Lund tillsammans med Rolf Bjerndell, Olof Böök och Björn Öste – alla är de en del av organisationen kring Ottos barnmat. De fem herrarna smuttar på välling i små shotglas.
– Havren och den gammaldags, ohomogeniserade mjölken gifter sig med varandra, säger Lennart Alftrén.
Han funderar på om man inte borde börja sälja det till äldre också men Mats Lönne bromsar upp utvidgningsplanerna:
– Nu ska vi fokusera på barnen först, säger han.
Mats Lönne arbetade tidigare på Skånemejerier tillsammans med bolagets andra grundare och före detta vd för Skånemejerier, Rolf Bjerndell. För tio år sedan var de inblandade i ett annat barnmatsprojekt, Proviva baby, som handlade om att ta fram barnmat med probiotika. Proviva baby ansågs dock vara för tidig för marknaden och lades ner.
Men Mats Lönne lade inte ner tankarna på en ny sorts barnmat. 2008 föddes hans andra barn, Otto, och i samma veva drog han igång projektet ”Ottos barnmat”.
– Jag ställde mig frågan om det är rimligt att maten är äldre än barnet.
Skånegänget bakom Ottos barnmat, som hittills består av en drickfärdig välling, har alla sin bakgrund i skånsk livsmedelsindustri. Lennart Alftrén och Pär Lundqvist är grundare av Lundabolaget Potatisspecialisten och Björn och Rickard Öste ligger bakom Oatly.
Enligt Rolf Bjerndell är ledningens och styrelsens erfarenhet avgörande för bolaget.
– Man ska alltid ha stor respekt för livsmedel och extra mycket för den här typen av produkt som riktar sig till barn. Det har tagit tre år att ta fram produkten och att säkra tillverkningen, säger han.
De ekologiska råvarorna – havre och mjölk – kommer från bondgårdar på Varaslätten i Västergötland. Tillverkningen sker i en egen produktionslinje på Falköpings mejerier i samma landskap.
Det som skiljer processen från traditionell tillverkning av drickfärdig välling är frånvaron av tillsatser och försiktig värmebehandling. Konsistensen är också betydelsefull.
– Forskning visar att munkänslan är viktig. Det ska ligga så nära modersmjölk som möjligt i konsistensen annars spottar barnet ut vällingen, säger produktionsansvariga Olof Böök.
Vällingen har tagits fram i laboratoriet i gamla Pharmacias lokaler i Lund. När Sydsvenskan är på besök sitter exjobbaren Fredrik Andersson från Linnéuniversitetet och undersöker hur vällingen påverkas om man minskar mängden rismjöl.
Rismjöl kan vara en källa till tungmetaller och Fredrik Andersson testar om det går att ersätta med majsmjöl.
– Livsmedelsverket kom med en rapport i början av året som visade att det finns mycket tungmetaller i välling, det är inget stort problem i den här ekologiska vällingen men vi vill ändå titta på om det går att sänka halten ännu mer, säger Fredrik Andersson.
Olof Böök övervakar exjobbet. Visar det sig att majsmjöl sänker tungmetallhalten är nästa steg att fundera över hur smaken kan bevaras utan rismjöl.
– Det är jätteviktigt att det är gott. För barn finns det inte nja, det är ja eller nej, och det är inte alltid så lätt att veta vad ett sexmånadersbarn tycker är gott, säger han.
Samtliga inblandade i bolaget är föräldrar. De gör en snabb överslagsräkning och kommer fram till att de har 24 barn och barnbarn tillsammans. Både barn och barnbarn har fått agera försökskaniner under framtagandet av barnmaten.
Vällingen släpptes i mitten av februari i Stockholm och lanseras i dagarna i Skåne. I Stockholm kan kunderna få beställningen hemkörd, det alternativet finns ännu inte i Skåne.
– Tanken är att bygga upp hemkörning i Skåne också, säger Mats Lönne.
Hemkörningsidén handlar dels om att haka på matkasse-trenden och hjälpa kunderna med livspusslet, dels om att garantera en säker kylkedja.
I dag prenumererar drygt hundra kunder i Stockholm på tjänsten och får sin välling hemkörd varannan vecka. Ibland följer Mats Lönnes son, Otto, med när vällingen körs ut.
– Då brukar chaufförerna säga att de har chefen med sig, säger Mats Lönne.
Produktnamnet har lett till en viss syskonavundsjuka. Äldsta barnet, Elsa, tycker att smoothien, som är nästa produkt på tur att lanseras, borde heta ”Elsas smoothie”.
Pappa Mats Lönne har dock inga planer på att byta namn. Han menar att igenkänningsfaktorn är viktig och tanken är att produkten ska heta Otto även när den släpps utanför Sveriges gränser.
Enligt Mats Lönne är Köpenhamn ett naturligt steg efter Skåne, men han leder gärna en global barnmatsrevolution.
– Det finns ytterst få exempel på färsk barnmat i världen. Vi ser det inte som någon lyxvara utan vi riktar oss till alla och ambitionen är att växa i hela Sverige och även utanför Sverige.

Ottos barnmat AB

Utvecklingen startade 2009 och den första produkten, färsk, ekologisk och drickfärdig välling, släpptes i februari i Stockholm. I maj lanseras vällingen i Skåne.
Planen är att utöka sortimentet med smoothies, snacks och andra maträtter under 2013.
Bolaget ägs av Potatisspecialisten, Aventure och av Rolf Bjerndell och Mats Lönnes personliga ägarbolag. I somras tog bolaget in två nya ägare i form av statliga Innovationsbron och familjen Kreuger-Nilsson.
Bolaget har inte lämnat sin första årsredovisning ännu.
Gå till toppen