Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Assistenter fick jobba dubbelt

Anställda på Humana assistans har jobbat nästan 400 timmar i månaden.
”Jag vet inte hur det har blivit så här”, säger regionchef Patrik Thulin.

Patrik ThulinBild: Lisbeth Westerlund
Svensk lagstiftning säger att anställda ska ha minst elva timmars vila varje dygn och minst 36 timmars ledighet i sträck varje vecka, så kallad veckovila.
Totalt får anställda, enligt lagen, normalt jobba högst 40 timmar i veckan. Utslaget på en månad blir det omkring 160 timmar.
Så har det inte fungerat på Humana assistans i Malmö.
Där har ett antal anställda personliga assistenter haft extremt långa arbetstider. En har till exempel arbetat 399 timmar per månad. En annan har jobbat 393 timmar per månad.
För att nå upp till 399 timmar per månad krävs det arbetsdagar på 20 timmar – varje dag under månadens arbetsdagar.
– Jag vet inte hur det har blivit så här, säger Patrik Thulin, regionchef på Humana assistans.
Bolaget är Sveriges största inom personlig assistans och ägs av det brittiska riskkapitalbolaget Argan Capital. Humana assistans har 8 000 anställda över hela landet.
Det låter som otroligt långa arbetstider?
– Ja, det gör det. Vi håller på och utreder detta just nu. Nästa vecka kan jag nog svara bättre på hur det har blivit så här, säger han.
Det var Försäkringskassan som gjorde upptäckten och slog larm.
Arbetsmiljöverket kopplades in och gjorde tidigare i maj en inspektion på företagets kontor på Föreningsgatan.
Fackförbundet Kommunal, som också deltog vid inspektionen, konstaterade:
”Arbetstiderna bröt mot i vart fall den s.k. veckovilan och att risker för ohälsa föreligger om man arbetar i så stor omfattning.”
Exakt hur många anställda det är som har haft arbetstider på uppemot 400 timmar i månaden vet Humana assistans inte än.
– Det rör sig nog om en handfull, säger Patrik Thulin.
Blev ni förvånade?
– Ja, det är klart, säger han.
Arbetsmiljöverket har nu ställt krav på företaget att förbättra sina kontrollverktyg när det gäller alla anställdas arbetstider.
– Det är ett intressant ärende. Vi tycker att det är väldigt konstigt att det kan förekomma så här omfattande arbetstider. Det är uppenbart att det kan förorsaka ohälsa. Det är ju mer än dubbel arbetstid. Jag kan inte påminna mig att jag stött på något liknande tidigare, säger arbetsmiljöinspektör Rose-Marie Larsson.
Gå till toppen