Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Lund

Flytten till Lund en förskolechock

Var går gränsen för föräldrars engagemang?

Första föräldramötet i Lund blev lite av en chock. På förskolan i Malmö drack vi kaffe i engångsmuggar och tittade på bilder från senaste utflykten. Under frågestunden var det mest besvärade harklingar och sen var det dags att bryta upp.
I Lund kastade sig välutbildade och vältaliga föräldrar över läroplaner och måldokument. Hur ser könsfördelningen ut i förskolegruppen? Ni har väl ekologisk frukt? Är det röda eller gröna äpplen? Engagemanget och föräldrainflytandet sträcker sig från färgen på reflexvästarna till personalens pedagogiska uppdrag.
På senaste mötet med föräldrar, personal och förskolerektorer dryftades sommarplaneringen. Oroliga föräldrar tyckte det kändes olustigt att barnen skulle tas om hand av nya pedagoger under sommaren när olika förskolor slås ihop. Diskussionen böljade fram och tillbaka; får man egentligen ha trästockar på gården att klättra på? Hur många vikarier har ni egentligen? Hur stora barngrupper ska det bli? Varför har vi inte fått information om bemanningen till hösten?
Så gick ordet till rektorn. Hon tog sats: ”Ni måste komma ihåg att stänga grinden efter er när ni lämnar gården”. Några föräldrar skruvade på sig. Rektorn: ”Nu har det där hänt som inte får hända – häromdagen sprang ett barn ut genom en grind som inte var stängd och försvann”. Det blev alldeles tyst runt mötesbordet.
Barnet kom snabbt till rätta, men för oss som satt där uppfyllda av frågor om pedagogiska mål blev det en näsknäpp. Kanske var det fler än jag som kände att nu är det dags att vi synar oss själva.
Forskning visar att föräldraengagemang är det enskilt viktigaste för att barnen ska lyckas i skolan. Men någonstans går en gräns. När individuella föräldraönskemål får ta allt för stor plats riskerar det att undergräva pedagogers och rektorers auktoritet.
Lärare är en ifrågasatt yrkeskår. I fjol fick 41 procent av högstadielärarna i Lund ta emot kränkande mejl eller samtal från föräldrar. Detsamma gällde 27 procent av låg- och mellanstadielärarna, enligt en undersökning som Lärarnas riksförbund har gjort.
Hur det är för personal på förskolan vet jag inte. Men det är under förskoletiden det börjar – föräldrars relation med skolans värld.
Självklart ska vi visa intresse för våra barns skola och förskola, engagera oss i allt som är bra och höja våra röster när saker och ting sköts illa. Men lärare måste också i lugn och ro få utöva sin profession.
Istället för att skramla till blommor och picknickkorgar i skolavslutningspresent borde pedagogerna få det de förtjänar – respekt.
Vad tycker du? Kommentera här.
Gå till toppen