Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Klingberg går i pension

Kanske kan Malmö tacka honom för schlagern. Han uppmuntrade Percy Nilsson att gå vidare med arenan när Ilmar Reepalu var skeptisk.
Börje Klingberg började med att köpa Saab-fabrik och slutar med att sälja Hästhagen.

Under hans tid som exploateringschef och fastighetsdirektör har Malmö sålt mark för 5,1 miljarder och blivit 56 000 invånare större.
Det är en diskret man som verkar i det tysta bland stadens prominenser. Han ger intryck av att vara försiktig och allvarlig. Gör sitt jobb, säger en byggare lite kort. Bestämd, omutlig och lite försynt, säger en annan som inte alltid har haft framgång i kontakterna.
Men när Percy Nilsson först kom med sin idé att bygga Tvärnit Malmö med en arena och uppfattade ett ointresse från kommunledningen var det Börje Klingberg, tillsammans med stadsbyggnadsdirektören Christer Larsson, som bad honom att fortsätta planeringen av arena, shoppingcenter och bostäder i ett förslag till stadsstruktur som de tagit fram.
Det var också Börje Klingberg som ringde upp Ikeas fastighetsbolag och föreslog en flytt till Svågertorp, vilket lockade fler företag till området och Ikea att även bygga ett internationellt kontor för 800 anställda.
Han kom till Malmö som exploateringschef 1997, när kommunledningen just bestämt sig för att köpa Saabs nedlagda bilfabrik i Västra hamnen med tillhörande 70 hektar mark. Priset för alltsammans blev 230 miljoner kronor. Börje Klingberg känner till ryktet om att Saab hade fått marken av staten för en symbolisk krona några år tidigare, men han säger att han aldrig kollat det.
Det är först efter flera dagars betänketid som han avslöjar att arrangemangen inför deltävlingen till America’s cup 2005 var en pärs.
– Vi hade sex månader på oss att ordna tillstånd och bygga kaj. Det självklara svaret från mig var att det inte gick att garantera att det skulle bli färdigt på så kort tid. Men vi lyckades. Och den nya marken har ett värde som klart överstiger utgifterna för byggandet.
Börje Klingberg har varit med på många kommunresor ut i världen, tittat på stationer inför bygget av Citytunneln, studerat trafik och integration i Turkiet och inte minst visat upp Malmö på den årliga fastighetsmässan i Cannes. Men det är inte lätt att få honom att berätta något bakom kulisserna.
När var det som roligast?
– Det har varit roligt nästan hela tiden.
När har du skrattat som bäst?
– Jag skrattar nästan jämt.
Vad gör du efter mässdagarna i Cannes?
– Jag springer där också.
När har du varit riktigt arg?
– Jag blir sällan arg.
Det lär ha smällts i en och annan dörr på fastighetskontoret, men inte av direktören själv. Han har åkt hem till övernattningslägenheten vid Fridhem, tagit av kostymen och sprungit en joggingrunda mot söder. Som terapi.
– Visst har det varit tufft många gånger. Mina långa löpturer har nog gjort att jag bearbetat lösningar och kunnat sova gott.
På fredagarna har han satt sig på tåget till Halmstad, där han haft sitt hem under hela tiden i Malmö.
Den första affären blev en ekonomisk succé för kommunen, trots att den inledande bomässan gick i konkurs och många Malmöbor var sura över att det byggdes så dyra lägenheter. Saab-fabriken såldes för 143 miljoner och drog mässbesökare under många år. Marken omkring har hittills inbringat 420 miljoner. Därtill kommer tomträtter som ger kommunen årliga tillskott i kassan.
Det har förstås kostat mycket pengar att göra i ordning marken.
– Men reavinsten blev hundra miljoner bara på Bo01-området. Det var ett större överskott än vi räknade med, säger Börje Klingberg.
Han tror att Västra hamnen hade förblivit en prärie med ett enstaka hus utan Bo01. Det var så han såg området när han kom hem från den riktiga prärien i USA.
På samma sätt gav Citytunneln arenan, arenan köpcentret och därefter mässan. Utan dessa byggen hade Malmö inte haft Eurovision Song Contest (ESC).
– Risken är att det bara varit en korvkiosk i Hyllie när Citytunneln togs i drift.
Börje Klingberg är glad över att det finns enskilda entreprenörer som vågar ta risker. Det är svårare för ett börsnoterat bolag. Han var väl förberedd på Percy Nilssons affär med marken till Emporia. Nilsson sålde marken för 550 miljoner dagen efter att han köpt den av kommunen för 250 miljoner.
– Det var kanonlyckat, säger Börje Klingberg.
Han förklarar att 300 miljoner var exakt vad Percy Nilsson tvingades sätta in på banken i en sällan använd form av garanti som kallas on demand. Pengarna hade betalats ut till kommunen, om det inte hade blivit någon arena. Nu säkrades även ett köpcentrum.
Dan Olofsson och Kent Widding Persson måste lämna en likadan garanti om de vill köpa Hästhagens idrottsplats för att bygga ett centrum för kvinnosport, World Village of Women Sports. Det är ett av projekten som Börje Klingberg tar med sig när han lämnar som fastighetsdirektör. Han ska följa planerna som konsult och så småningom skriva ett riktigt köpekontrakt för marken.
Markreservationen är förlängd till årets slut, men förhandlingarna ligger nere i väntan på att den överklagade detaljplanen ska bli godkänd.
Börje Klingberg säger att han bestämde sig för två år sedan för att avgå när han blev 64 år. Det blev ett år då även andra starka drivkrafter i Malmös byggande tackar för sig. Ilmar Reepalu (S) avgår som kommunstyrelsens ordförande och Anders Rubin (S) byter inriktning på sitt kommunalrådsjobb, från miljö- och bygg till skola och förskola.
– Världen rullar vidare, konstaterar Börje Klingberg.

Börje Klingberg

Född: 1949 i Södertälje
Tjänster: Exploateringschef 1997–2004, fastighetsdirektör 2004–2013.
Avgick: I månadsskiftet april-maj
Lön sista året: 79 000 kronor i månaden,
Var tidigare: Överlantmätare i Halland och markchef i Kristianstads kommun.
Efterträds av: Klas Johansson, fastighetsdirektör vid avdelning syd på Fortifikationsverket.
Gå till toppen