Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Malmöbolag får tysk hjälp

200 000 euro från tyska investerare hjälper Malmöbolaget Tunaspot att lansera sin musiktjänst i mobilen. I dag har de 100 000 användare, målet är 250 000 vid årsskiftet.

Tunaspot vann affärsplantävlingen Venture Cup förra året. Från vänster Erik Stenberg, Mike Bevz, Behrang Kianzad och Alex Esser.Bild: Arkiv 2012: Pontus Tideman
–  Det här gör att vi kan fokusera helt på det vi vill göra, att bygga bolaget. Tidigare har vi varit tvungna att göra konsultjobb för att sätta mat på bordet, säger Erik Stenberg, en av Tunaspots grundare.
Tunaspot vann affärsplantävlingen Venture Cup förra året och har sedan dess arbetat med att utveckla musiktjänsten och att söka riskkapital.
Företagets app tillåter Spotify-användare att hitta musik som andra användare i närheten lyssnar på och att skapa platsbaserade musiklistor.
I dag fungerar tjänsten bara när man lyssnar på musik från Spotify via datorn. Målsättningen är att utveckla en mobil version och att inkludera fler musiktjänster.
– I dagsläget arbetar vi bara med Spotify men vi vill fungera som en brygga mellan många olika musiktjänster, säger Erik Stenberg.
De två tyska affärsänglarna som går in med sammanlagt 200 000 euro gör det efter att bolaget värderats till två miljoner euro. Investerarna vill än så länge vara anonyma.
– Det är IT-entreprenörer som har en stark koppling in mot den elektroniska musikscenen i Berlin.
I dag arbetar fem personer i Tunaspot och bolaget håller på att rekrytera ytterligare en utvecklare. Investeringen i bolaget innebär även att företaget öppnar en filial i Berlin.
– Vi kommer att börja med att sitta på Beta-house, det är lite som Media Evolution City i Malmö. Vi kommer att vara två personer på plats hela tiden. Berlin blir mer och mer Europas Silicon Valley. Vi hittade våra investerare där och vi tror att vi kommer hitta intressanta samarbetspartners där. Vi fortsätter att vara ett Malmö-företag men vi vill definitivt vara på plats i Berlin.
Bolaget har i dag 100 000 användare. De flesta finns i Skandinavien, men nästan lika många hittas i USA. Innan årets slut siktar Tunaspot på att öka användartalet till 250 000.
– Nu vill vi öka användarna och värdet i bolaget, säger Erik Stenberg.
Gå till toppen