Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Sångfesten gav succésiffror

Eurovision Song Contest blev en succé för Malmö i alla avseenden.
Det menar turistdirektören Johan Hermansson som i Almedalen igår presenterade Malmös utvärdering av ESC.

Programledare Petra Mede fick bra betyg för sina insatser under ESC. Nu visar en undersökning att det gått bra även för Malmö stad.Bild: JESSICA GOW / SCANPIX
Under veckorna i maj när Eurovision Song Contest ägde rum i Malmö kom 31 700 turister till staden. Totalt lockade tävlingarna i Malmö arena 48 100 personer och i genomsnitt gick varje person på 1,7 föreställningar.
Men för Johan Hermansson är inte siffrorna det viktigaste, säger han:
– En av de viktigaste effekterna är att vi lyckades skapa glädje hos besökarna och, framförallt, hos invånarna i regionen.
Malmö har låtit genomföra undersökningar av effekterna av ESC. De visar bland annat att besökarna, delegationerna och journalisterna bodde, åt och handlade för 160 miljoner kronor, och då är inte biljetterna till ESC inräknade.
Malmö satsade cirka tjugo miljoner kronor på evenemanget.
– Vi har fått en bra avkastning på vår insats, konstaterar Johan Hermansson.
Malmö får överlag positiva omdömen av de tillresta. Av de 2 879 personer som har svarat på undersökningens enkät tyckte 87 procent att Malmö var en välkomnande stad medan 7 procent såg den som tuff och 6 procent som tråkig.
80 procent av turisterna övernattade i Malmöområdet och Köpenhamn i genomsnitt 4,5 dygn. Det gav Malmö/Lund 65 000 gästnätter och Köpenhamn 27 200.
Medievärdet, en uppskattning av hur mycket artiklarna i svensk och utländsk press hade kostat om de hade varit annonser, är en omstridd siffra. Här uppskattas uppmärksamheten till drygt en miljard kronor.
– Men man ska vara ödmjuk inför de här effekterna. Detta är ett pågående arbete utan slut, säger Johan Hermansson.
Frans Melin, varumärkesexpert på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet är tveksam till värdet av undersökningen:
– Man ska ta resultaten av den här typen av undersökningar med en stor nypa salt. Kännedomen om Malmö är en snabbt övergående effekt. Ska Malmö bli känt på internationell nivå krävs det helt andra, långvariga, insatser.

31 700 turister lockades till Malmö

83 890 åskådare såg ESC på Malmö arena.
Totalt besökte 48 100 individer en eller flera av föreställningarna, i genomsnitt gick varje person på 1,7 föreställningar.
Av åskådarna var cirka 31 700 turister varav 18 400 från utlandet.
Medievärdet av festivalen uppskattas till cirka 1,1 miljarder kronor.
Gå till toppen