Ekonomi

Indien ska lyfta Winova

Den indiska marknaden ska bli lyftet för kemiteknikföretaget Winova. Med start i höst väntar en expansion även på hemmaplan. Nu tar familjeföretaget för första gången in externa investerare.

Familjeföretaget Winova satsar på export av sitt kunnande. För tio månader sedan bildade bolaget med bas i Löddeköpinge och på Cleantech City i Malmö ett joint venture-bolag tillsammans med en indisk investerare.
– Det är unikt för ett litet bolag att ha sina produkter ute i fyratusen indiska butiker, säger vd Philip Wilhelmsson som driver bolaget tillsammans med sin far, Ulf Wilhelmsson.
Philip Wilhelmsson är biokemist och den som startade Winova för sju år sedan. Idén är nya och mer miljövänliga kemikalier än de så kallade biocider som vanligen används inom industrin för att rena vatten från bakterier.
– Vår produkt har ingen varningsmärkning alls till skillnad från andra produkter i branschen. På så sätt kan vi reducera de miljöfarliga biociderna.
Med grunden i samma teknik som i den industriella vattenreningen har Winova även utvecklat alkoholfria desinfektionsprodukter. Målet är att nå både privatpersoner och användare inom exempelvis vården, och konkurrera med den i dag vanliga handspriten. Det är i det här affärsområdet som det indiska joint venture-bolaget tar avstamp.
– I starten är det konsumentprodukterna, men de kommer att köra vattenreningssortimentet också fullt ut framöver, säger Philip Wilhelmsson.
Han berättar att den första kontakten togs när den indiske investeraren besökte Sverige på jakt efter ny svensk miljöteknik.
Svenska Winova äger en tredjedel av det indiska bolaget Winova Enterprise och står samtidigt för utveckling och tekniskt kunnande.
Den indiske affärspartnern tar de ekonomiska riskerna.
Far och son Wilhelmsson har inte tidigare tagit in externa investerare i Winova, men nu kan det snart vara dags även i den skandinaviska delen av verksamheten. Philip Wilhelmsson säger att företagets strategi att använda externa distributörer på hemmaplan varit en felsatsning.
– Det har varit fel typ av distributörer, vi har inte fått ut de volymer vi velat.
Nu ska företaget bygga upp en egen försäljningsorganisation och är därför på jakt efter riskvilligt kapital.
– Vi måste komma i gång snabbt. Innan året är slut ska vi ha minst fyra nyanställda. Dessutom ska vi ha agenter eller egna säljare i alla stora städer i Sverige.
Nyligen fick Winova också pengar från Tillväxtverket för att ta fram en produkt som reducerar klorhalten i pooler.
– Klor kan bleka kläder och hår, luktar illa och kan ge allergier. Det är ett gift som kroppen tar upp. Studier visar att kloret finns kvar i kroppen en halvtimme efter att man badat.

Winova Technology

Omsättning: 1 677 490 kronor (räkenskapsår september 2011 – augusti 2012).
Resultat före skatt: 83 401 kronor (räkenskapsår september 2011 – augusti 2012).
Anställda: 3.
Winovas vattenreningsprodukter används typiskt i kylvattentorn inom industrin.
Desinfektionsprodukterna, bland annat för hand- respektive ytdesinfektion, säljs även under varumärket ”Hygiene of Sweden”.
Gå till toppen