Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Spretar från början till slut

Not Dead

OriginalTitle: Le Grand Soir. Genre: Komedi. DirectedBy: Gustave de Kervern & Benoît Delépine. Actors: Benoît Poelvoorde, Albert Dupontel. Country: Frankrike/Belgien/Tyskland. PublishYear: 2012.
”Not Dead” utspelar sig kring ett köpcentrum utanför Bordeaux, där Jean-Pierre (Albert Dupontel) försöker överleva finanskrisen som misslyckad sängförsäljare medan hans bror, punkaren ”Not” (Benoît Poelvoorde) provocerar kunderna och spexar inför köpcentrets övervakningskameror.
Albert Dupontel i ”Not Dead”.Bild: Njutafilms
Färgglada reklamskyltar och symmetriskt staplade varor för tankarna till Andreas Gurskys fotografier medan inramningen av filmens rollfigurer drar åt det komiskt groteska, à la Martin Parr. Långa tagningar och statisk kamera ger skådespelarna tillfälle att briljera samtidigt som inspelningsmiljöerna framhävs.
Ändå representerar ”Not Dead” ett steg bakåt för regissörerna Gustave de Kervern och Benoît Delépine.
Ända sedan debuten ”Arga män (utan ben)” har duon gjort svarta komedier om missnöjda, missanpassade och misslyckade figurer, ofta på jakt efter rättvisa i ett globaliserat samhälle präglat av absurda byråkratilabyrinter. Senaste filmen, ”Den siste mammuten”, var fantastisk i tjugo minuter innan den tog en tröttsam vändning. ”Not Dead” spretar åt alla möjliga håll från början till slut, med samhällskritik och lyteskomik i en obekväm röra.
Filmen tangerar viktiga frågor, som hur snabbt en ”normal” tillvaro med fast anställning, familj, bostad, bil och smart mobil kan halka ut på gatan. Men ”Not Dead” förtjänar inte den franska kritikens jämförelser med Chaplin och Tati. För att regissörerna ska kunna närma sig dessa storheter – eller mäta sig med idolen Aki Kaurismäki – krävs en mer genomtänkt filmstruktur och en rejält ökad dos humanism.
Gå till toppen