Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Slår larm om lärarbristen

Svårigheten att hitta kvalificerade lärare skapar allvarliga problem för Lunds skolor samtidigt som antalet utlysta jobb blir allt fler.

Sammanlagt har 426 lärartjänster ledigförklarats i Lunds kommun under årets första sex månader, enligt statistik från Arbetsförmedlingen som Lärarförbundet analyserat.
Per Måsbäck pekar ut förskolan som det verkliga problemområdet.
– Kommunen har utlyst 171 tjänster där det senaste halvåret. Det är en väldigt hög siffra, säger han.
Varför ser situationen ut som den gör?
– Det är svårt att få personal eftersom så få utbildar sig till förskollärare. Om man samtidigt får luckor när folk flyttar eller går i pension blir situationen inte alls bra.
– Sedan legitimation infördes och förskollärarna fick ansvar för läroplanen kan man dessutom inte gå runt på outbildad personal längre.
Vem drabbas?
– Det är klart att det drabbar barnen i slutändan. Det är på sikt oundvikligt.
På grundskola och gymnasium har antalet tomma lärartjänster inte ökat på samma sätt. Men problemet finns även där, enligt Per Måsbäck.
– Lunds skolor har svårigheter att få hit legitimerade lärare i matematik och naturorienterade ämnen. Och det är brist på kvalificerade slöjdlärare, säger han.
– Utan legitimerat folk får du inte sätta betyg enligt skollagen och undervisningen håller inte samma kvalitet. Så enkelt är det.
Men Lunds skolor har ju mycket bra resultat i alla undersökningar?
– Lund klarar sig hyfsat hittills eftersom vi är en stark kunskapsstad. Och gymnasieskolan har överlevt på att elevkullarna minskat under en period.
– Men det här håller ju inte i längden. Förskolorna är proppfulla och problemen flyttar med eleverna uppåt i årsklasserna.
Enligt Per Måsbäck är kommunens lönepolitik en del av problembilden.
– Lund har inte alls hängt med i att marknaden styr vart folk söker sig. Idag kan du ju lika gärna ta ett jobb i Lomma eller i Staffanstorp som i Lund - om villkoren är bättre där, säger han.
Menar du att Lund betalar sina lärare för dåligt?
– Även Lund måste arbeta aktivt för att attrahera lärare som vill jobba här. Kommunerna slås sinsemellan om personal och då blir lönen en viktig faktor.
Var går smärtgränsen för skolan, anser du?
– Den går när man inte kan sätta legitimerade pedagoger på de jobb man utlyser. Som det är nu klarar Lund inte det - framför allt inte i förskolan.
Enligt Lärarförbundet är problemen i Lund en del av en hotande nationell lärarkris. Att krisen slår olika i olika kommuner hotar skolans likvärdighet, menar lärarfacket.
Samtidigt förutser Statistiska Centralbyrån en lärarbrist på 43 000 lärare inom sju år. Enbart under det senaste halvåret utlystes 2 500 fler lärartjänster än motsvarande period förra året.
–Regeringen bör se över situationen på landets förskolor där bristen är extra akut, säger Ann-Charlotte Eriksson, vice förbundsordförande i Lärarförbundet.

Legitimation och karriärchanser

Två nya begrepp skolans värld:
1. Lärarlegitimation - en yrkeslegitimation som krävs för att få bedriva undervisning och sätta betyg i grundskola och gymnasium. Legitimationen visar att innehavaren har examensbevis och har tjänstgjort i minst ett år.
I Sverige kan lärare ansöka om legitimation sedan den 1 augusti 2011. Enbart legitimerade lärare får fastanställas som förskollärare, grundskollärare och gymnasielärare.
Legitimerade lärare får fullt ut ansvara för sin undervisning och sätta betyg - i övriga fall har rektor ansvaret.
2. Karriärtjänst - innebär att legitimerade lärare ska kunna bli förstelärare eller lektor och på så sätt få en lönehöjning på i genomsnitt 5 000 respektive 10 000 kronor i månaden.
Reformen trädde i kraft 1 juli och gäller grundskolan, gymnasiet och motsvarande skolformer.
En förstelärare har ämnesansvar, handleder lärarstudenter och stödjer nyexaminerade lärare.
En lektor har avlagt licentiatexamen och ansvarar för att aktuell forskning kommer med i undervisningen.
Gå till toppen