Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Korta klipp med karaktär

Förr hittades nya komikertalanger på standupklubbar eller studentspex. I dag upptäcks de på internet – där de för egen maskin skaffar sig en jättepublik.

– Vi har faktiskt jobbat jättehårt. Alltså, vi har verkligen legat i!
Joel Adolphson pratar snabbt, men lägger ordentligt med tryck bakom orden. Hans kusiner Victor och Emil Beer sitter bredvid och nickar ivrigt instämmande.
De tre Vallentunakillarna har haft en makalös framgång det senaste året – men det är fortfarande långt ifrån alla som inser hur mycket arbete som ligger bakom succén.
Julen 2011 lade de upp sin första humorvideo på Youtube under namnet I Just Want To Be Cool. I dag har deras skruvade humorklipp om saker som Facebook, föräldrar, kompisar, tjejer, Justin Bieber och Leonardo DiCaprio sammanlagt visats över 19 miljoner gånger.
Mest populär är musikvideon ”Min katt”, som eh, ja, handlar om en jättekatt. Den har nu mer än en miljon visningar. I dagsläget prenumererar över 200 000 personer på den Youtubekanal där klippen läggs upp. Och det är klart – sådan statistik passerar inte obemärkt. Mycket riktigt har I Just Want To Be Cool nu blivit ”upptäckta” av den mer traditionella och breda underhållningsvärlden. Till hösten kommer en nyproducerad humorserie på SVT:s webb, ett proffskreddigt framgångskvitto så gott som något.
För tre unga killar – varav två fortfarande bor hemma – är detta naturligtvis ett häpnadsväckande resultat. Och kanske är det här man lurar sig, i tanken att det just på grund av upphovsmännens ålder enbart skulle handla om något slags lycklig slump, eller att de hetsiga och intensiva treminuters-scener som gänget lägger upp på nätet inte kräver något större arbete.
– Folk tror ibland att vi bara flamsar fram filmerna, säger Joel Adolphson och låter lätt förnärmad.
I själva verket är det så klart en lång process. Först tas idén till sketchen fram, sedan skrivs manus. Filmningen tar mellan en och två dagar och redigeringen kan ta upp emot tre, fyra dagar.
Att ständigt producera material på det här sättet tar självfallet tid. Rejält med tid. Särskilt om arbetstakten är hög. Det har den också varit för I Just Want To Be Cool, som under stora delar av det första året producerade en film i veckan.
Antagligen är det just ihärdigheten som borgat för framgången. Parat med den lyckliga slumpen av att befinna sig i helt rätt tid.
– När vi började fanns det inte riktigt något som det vi gjorde på svenska Youtube, säger Joel Adolphson.
– Så på ett sätt har vi haft tur. Men vi har också jobbat hårt och kontinuerligt – det har tagit över ett år för oss att bli stora.
Emil Beer flikar in:
– Många startar en Youtubekanal, gör två videor och lägger sedan av för att de inte har fått några visningar. Men vi har ju hela tiden gjort detta för att vi tycker att det är kul.
Väldigt få som lägger upp egna humorklipp på Youtube har samma vilja och starka ambition att skapa fulländade tekniska filmer som I Just Want To Be Cool. Men gruppen har ändå en tydlig gemensam nämnare med sina mer amatörmässiga kolleger – de tillhör alla den första generationen som vuxit upp med videokultur som bärande kulturyttring. Att skapa egna filmer är därför något alldeles självklart.
– Vi har gjort egna videor sedan vi var sju, åtta år gamla, säger Joel Adolphson.
– Det första vi gjorde var parodier på filmer som vi sett, som ”Star Wars” eller ”Sagan om ringen”. De gjorde vi inte för någon annan, utan bara för att vi själva tyckte att det var roligt.
Filmandet fortsatte och när Youtube-boomen kom, fastnade killarnas blick på de uppladdare som både hade en egen stil och som gjorde filmer med bra teknisk kvalitet.
– Framförallt på amerikanska Youtube fanns det saker som liknade det vi ville göra, säger Emil Beer.
– Ja, vi har hämtat mycket visuell inspiration från Julian Smith och strävat efter att få det att se ut som hans filmer gör, säger Joel Adolphson.
Hur ser då Julian Smiths klipp ut?
– Som högbudget, säger Victor Beer.
Att just tekniken återkommer gång på gång i samtalet beror dels på att killarna är intresserade av filmmakande i sig, dels eftersom de bestämt hävdar att humorn kommer i skymundan om den tekniska kvaliteten är för dålig.
– Sedan lärde vi oss med tiden hur det fungerar på Youtube, vad folk vill se och hur långa videorna ska vara. Det finns väldigt många oskrivna regler, säger Joel Adolphson.
En video som publiceras på Youtube bör inte vara längre än tre minuter lång. Tempot måste vara högt och tittaren ska komma in i skämtet direkt.
– Vi har tittarnas uppmärksamhet i kanske en tre, fyra sekunder, säger Joel Adolphson.
– Händer inget då kommer de att klicka vidare. Allt måste gå väldigt snabbt. Tanken med Youtube är lite grann att man ska kunna börja skratta direkt. Så i dag gör vi aldrig videor som är över tre minuter långa.
– Även om våra tittare brukar säga att de vill ha längre videor, säger Emil Beer.
För ett tag sedan hörde produktionsbolaget Art89 av sig och frågade om I Just Want To Be Cool skulle vara intresserade av att göra något större. Bolaget producerar redan en rad program för SVT med personer som fått sitt genombrott på nätet – som till exempel Ana Gina Dirawi och William Spetz och insäljningen av de tre Vallentunakillarna var inte särskilt problematisk.
Det som lockade för SVT var dels att det rörde sig om en humorgrupp, snarare än enskilda videobloggare, dels att I Just Want To Be Cool har en egen stil.
– De har en extremt bra tonträff i sin humor, säger Mats Grimberg, som är projektledare på SVT med särskilt ansvar för den humorsajt där I Just Want To Be Cool ska visas i höst.
– Sedan är de är duktiga på gestalning, de har väldigt roliga och udda idéer som de tar hem på ett bra sätt. Jag tycker att man ser ett frö av ett nytt Killing-gäng eller ett nytt Grotescogäng – det här är en ny generations grepp på sin samtid.
I Just Want To Be Cool blir alltså den tredje talangupptäckten från internet som SVT tagit emot med öppna armar. Och fler är på gång.
– Men de ligger under utveckling. Vi håller på med piloter för några just nu, så jag vill inte gå in på vilka de är, säger Mats Grimberg.
Vad det handlar om är alltså starten för ett intåg av en ny generation komiker, som både upptäcks på nya sätt och som kommer med ett bagage av helt andra erfarenheter än tidigare.
– Sådana som I Just Want To Be Cool har ju producerat sketcher varje vecka. Genom den nötningen har de lärt sig enormt mycket om vad som funkar och inte funkar. Man ska inte glömma hur stora krav det här faktiskt ställer på någon: att hela tiden orka med att ständigt förnya sig.
Utvecklingen ställer också nya krav på SVT. Hittills har produktionsbolagen tacknämligt stått för insäljningen, men det är ju inget som säger att de nödvändigtvis behöver vända sig till SVT i framtiden.
Nya arenor dyker upp hela tiden – till exempel nystartade Splay, en samlingskanal för de största svenska Youtubestjärnorna med egna, större produktioner på gång.
Splay startade i våras. Efter bara tre månader hade kanalen 1,5 miljoner tittare i veckan och var dubbelt så stor som Kanal 5 play.
– Det betyder att vi måste scouta på fler ytor än tidigare, säger Mats Grimberg.
– Förr tittade vi på standupklubbar, studentspex eller fick tips om nya talanger genom att det började snackas om vissa personer. Nu har nätet tillkommit som en ny yta vi måste hålla koll på.
Men vad innebär egentligen Youtubegenerationens intåg i den breda tv-världen? Måste komikerna anpassa sig till exempelvis SVT:s stil, eller är den utveckling vi ser nu ett exempel på det motsatta: att SVT håller på att anpassa sig till Youtubehumorn?
– Jag skulle nog vilja säga att det är en kombination, säger Mats Grimberg.
– Youtubehumorn är väldigt snabb. Det finns ett slags regel att publiken måste skratta inom loppet av fem sekunder, annars går den vidare till nästa klipp. Riktigt så hårda är ju inte vi. Och när vi pratar med de här personerna, vill de ofta testa andra saker än de har gjort innan, som att arbeta med längre format eller att bygga upp en dramaturgi. Här kan vi stötta med resurser så att de kan vidareutvecklas.
I Just Want To Be Cool-gänget håller med. Nu har de plötsligt fått tillgång till rekvisita, inspelningsplatser och kostymer. Och en hel del hjälp att vidareutveckla skrivandet. En guldsits, med andra ord.
– Vi lär oss väldigt mycket, säger Joel Adolphson.
– Det är mer genomtänkt nu. Vi hade några månader då vi bara satt och skrev. Det har vi aldrig haft innan, säger Emil Beer.
Den kommande serien på SVT kommer att rikta sig till en något äldre publik än klippen på Youtube-kanalen. Enligt statistiken är gruppens största publik här mellan 12 och 17 år. Men även om I Just Want To Be Cool lyser av glädje av att få göra en serie för SVT, så innebär det inte att de har för avsikt att gå vidare till tv-tv och lämna internet.
– Jag tror inte våra tittare ser så mycket på tv. De ser på internet, säger Joel Adolphson.
– Vårt forum är och förblir internet. Jag tror att vi har störst chanser där. Sedan tror jag i och för sig att man blir sedd med andra ögon om man gör saker på SVT. Det är nog fördelaktigt om man vill jobba med det här i framtiden också.
Vilket så klart alla tre vill. Intäkterna från Youtube-framgången gör så att de ”tjänar okej”, men det är inte så att de kan leva på pengarna. Tanken att satsa helt och hållet på humorn har dock dykt upp flera gånger.
– Ja, vi har tänkt på det. Men eftersom både jag och Joel går en utbildning nu, så vill vi vänta tills vi är färdiga, säger Victor Beer.
– Det finns tankar att göra det nästa år, säger Joel Adolphson. Om det vi gör nu går bra, så kommer vi troligtvis jobba med Youtube i ett år med start från och med nästa år.

Två bröder och en kusin

I Just Want To Be Cool består av bröderna Victor Beer, 21 år, och Emil Beer, 18 år, samt deras kusin Joel Adolphson, 21 år.
Alla är uppväxta nära varandra i Vallentuna och står för en av den senaste tidens största svenska humorsuccéer på Youtube.
Med start i oktober kommer gängets första humorserie på SVT:s webb.

Youtube-succén i siffror

19
Så många månader har gått sedan ”I Just Want To Be Cool”- gänget laddade upp sin första film.
65
Så många filmer har de laddat upp sedan dess.
212 700
Så många prenumererar på ”I Just Want To Be Cool”- gängets Youtube-kanal.
20 580 000
så många klick har filmerna fått tillsammans.

Vad gör killarna idag?

Victor Beer pluggar på KTH.

Emil Beer läser mediegymnasium.

Joel Adolphson studerar digitala filmeffekter i Eksjö.

Gå till toppen