Ekonomi

Tio siffror är allt som behövs

– Det finns stora säkerhetsbrister när du ska köpa en mobil. Systemet är som skapat för bedragare, säger Lejla Konakovic i Malmö.

Hon blev nyligen utsatt för ett bedrägeriförsök där någon hade beställt en telefon med Comviqabonnemang i henne namn. Bedragaren hade använt hennes personnummer, som är en offentlig uppgift och det som behövs för att Comviq ska godkänna dig som kund.
– Hur kan de acceptera personnumret som en tillräcklig koll av identiteten när du beställer något som är värt flera tusen kronor? Det verkar mest vara en desperat väg för att öka försäljningen, säger hon.
Oliver Carrà, presschef hos Tele2 och Comviq, bekräftar att det tiosiffriga personnumret är vad bolagen kräver för att godkänna ett distansköp.
– Men det innebär att varan skickas till kundens folkbokföringsadress, ingen annanstans. Vid kreditköp i butik kräver vi legitimation, säger Oliver Carrà.
Han säger att Tele2 och Comviq är väl medvetna om de accelererande id-stölderna och de problem som detta medför och påpekar att bolagen har särskilda avdelningar som arbetar med bedrägerifrågor.
Lejla Konakovic klarade sig undan ekonomiska förluster, men hon fick ägna ett antal timmar åt telefonsamtal med Comviq, kontakter med polisen och besök på uthämtningsstället för att makulera ordern. Hon har nu spärrat sitt personnummer, både hos Comviq och hos de stora kreditupplysningsföretagen.
– Jag tycker inte Comviqs sätt att hantera detta är acceptabelt. Problemet växer och det verkar de inte vilja göra något åt, säger hon.
Gå till toppen