Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Öl och lek vinnare i värmen

Mat och dryck och upplevelser för hela familjen. Där är branscherna som tjänar pengar i sommarvärmen.

– När det är varmt gynnas livsmedelshandeln, säger Andreas Svensson, analytiker på HUI research, Handelns utredningsinstitut.
– Maten sätts i fokus. Vi grillar och gör middagar och lägger ner mer pengar på mat, vi satsar på finare kött till exempel.
Resten av handeln missgynnas när värmen slår till, menar han.
– Det är tufft för branscher som inte är kopplade till mat. Det är inte så många som är sugna på att kolla på en teveapparat eller en ny soffa.
Cecilia Giertta, vd för branschorganisationen Sveriges Bryggerier, intygar att värmen skapar en lönsam törst:
– En sådan här sommar har vi längtat efter. Förra sommaren var absolut inte bra, det var kallt och regnigt i nästan hela landet. Men i år ser det riktigt bra ut. Sommaren är viktigast för oss, vi säljer ju inte bara öl utan cider, läsk och vatten också.
Rickard Jönsson är butikschef för Systembolagets butik i citygallerian Hansa.
– När solen tittar fram är det framför allt rosévin, öl och cider som säljs med större frekvens, berättar han. Och alkoholfria drycker har haft ett grymt uppsving, där är vi nästan tagna på sängen.
Köpcentret Emporia i Hyllie upplever sin första sommar. Och där är det mer än mat och dryck som lockar.
– Det har gått långt över våra förväntningar i sommar med tanke på det fantastiska vädret. Vi är väldigt nöjda, säger marknadschefen Anders Börgdal.
Han vill inte avslöja några siffror, men säger att besökarantalet faktiskt har ökat lite i sommar. Bland kunderna finns både danska och tyska turister samt många nyfikna från hela Sverige.
– Här finns många butiker som är unika för södra Sverige. Sedan tror jag att många tröttnar på att ligga på stranden efter ett tag. Här kan vi erbjuda en härlig svalka.
Svalkande aktiviteter av ett annat slag erbjuder Tosselilla Sommarland i Tomelilla, vars vattenland lockar några tusen varje dag som sommarsolen skiner.
– Det går väldigt bra. Vi ligger tjugo procent högre än förra sommaren, säger driftschefen Tommy Bauer. Förra året vid den här tiden hade vi haft 100 000 besökare, nu är vi uppe i 120 000.
Majoriteten kommer från Skåne och Blekinge, men han har också noterat allt fler besökare från Danmark och Tyskland.
– Vi är väldigt väderberoende. En varm dag med moln på himlen är kanske den bästa dagen för oss.
Sämre har sommaren varit för Skånes djurpark i Höör.
– Det har inte gått så bra i sommar som vi hade önskat, säger Karin Wikström som är ny verksamhetschef.
– Våra besökssiffror för juni och juli är något lägre än för samma tid i fjor. Men rent ekonomiskt ligger vi över budget, eftersom vi blivit duktigare på att driva parken effektivt.
Gå till toppen