Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nyheter

Romantik på fyra hjul i Skanör

I helgen var det återigen dags för Skanör Falsterbo Gran Turismo Show. Cirka 7 500 bilentusiaster minglade och avnjöt 220 bilar i ett soligt Skanör.

Utmed väg 100 står nyfikna människor och tittar på bilar som rullar in till Skanör. Det är en jättelik kortege med 172 bilar som gemensamt har kört från Malmö.
Väl framme står de nypolerade bilarna uppradade på Östergatan i gassande sol. Det är en salig blandning av nya sportiga och klassiska bilar.
En pojke springer fram till en KTM, en österrikisk sportbil och säger:
– Titta mamma, en jääserbil!
Det är minst sagt en barnsligt kul tillställning.
Lite längre bort sitter en äldre man i en De Tomaso Pantera, en italiensk bil från 70-talet med 520 hästkrafter, och trycker på gasen så det ryter över hela Skanör. Vissa håller för öronen, andra fascineras nästan dreglande.
I skuggan under ett träd sitter Rolf Månsson, 70 år gammal. Han ställer ut sin Triumph TR3 från 1962. Bredvid honom sitter en annan man som också ställer ut sin Triumph. De har precis blivit bekanta.
– Det finns en gyllene regel, alla vi som har gamla bilar morsar på varandra, säger Rolf Månsson.
Han beskriver sin Triumph som sportigt, stötig, skumpig, rumpig och vacker.
– En fin leksak, det är något speciellt med den, säger han.
Bilen köpte han av en kille som ropade in den på en bilaktion i London. Han hämtar ett fotoalbum från bagageluckan och visar bilder på när han renoverade bilen i sitt garage. Renoveringen tog ett år.
– Finessen med en Triumph är att man kan lyfta av hela karossen och dela på den. Sedan är det en fördel att man kan meka med den. Det går inte med nyare bilar, säger han.
Mellan illröda Ferraris och orangea Lamborghinis står en Saab Sonett från 1966. Den är nummer 15 av 30 i hela världen.
Bredvid den står det en plommonröd Saab Sonett 3 från 1972. Den går bäst i 80–90 km/timmen.
– Det är en hobbybil, jag kör ogärna på motorväg med den. Folk vill gärna titta och kör nästan in i häcken, säger ägaren Bengt Åkesson.
Man sitter så lågt och gjuten i Saaben att det nästan känns som en picknick i gräset. Bilen har så kallade mekaniska ögonlock. När man drar i en spak öppnas de och lamporna tänds automatiskt.
Bengt Åkesson fortsätter att berätta passionerat och blir en smula Saabnostalgisk.
– Det var Saabs största misstag att de inte tog upp produktionen av den igen, säger han.
Cirka 7 500 bilentusiaster sicksackade sig mellan 220 välpolerade utställda bilar.
Gå till toppen