Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Ikea startar kreativ hubb i Malmö

Ikea Communications, som bland annat tar fram Ikea-katalogen, öppnar en intern byrå för sina kreatörer i Malmö. Möbeljätten har haft experimentverksamhet i Malmö sedan förra hösten och i september blir det nya kontoret officiellt.

Bild: Arkivfoto: Nelly Herzberg
– Vi har en intern reklambyrå som heter Ikea Communications. Den har funnits i många år och har sitt säte i Älmhult. Vi har gjort lite omstruktureringar och nu består reklambyrån av två dimensioner. Den kreativa enheten har vi förlagt till Malmö, säger Lena Simonsson-Berge som är ansvarig för Ikea Retail Services globala kommunikation och själv baserad i Helsingborg.
Ikea Communications Creative Hub, som Malmöbyrån kallas, har i dag 25 anställda på Norra Vallgatan. Den huvudsakliga uppgiften har hittills varit att utveckla Ikea-katalogen som släpps i Sverige idag.
Sedan några år tillbaka finns katalogen i app-form. Nytt för i år är att användaren kan provinreda sitt hem genom att hålla kameran mot vardagsrummet och samtidigt bläddra mellan produktbilderna. Den nya appen släpps samtidigt som katalogen.
– Det är typiskt sett sådana utvecklingsprojekt som vi vill jobba med på Creative Hub. Vi håller även på att utveckla vår webbsajt och det uppdraget kommer också att ligga där, säger Lena Simonsson-Berge.
Samarbetet med moderorganisationen i Älmhult är nära, huvuddelen av Ikea Communications 250 personer starka verksamhet finns fortfarande där.
Enligt Lena Simonsson-Berge har Ikea inga planer på att flytta hela reklamverksamheten till Malmö. Däremot har försöket, att placera kreatörerna i staden, fungerat bra och första september blir Malmökontoret officiellt.
– Vi vill öka kvaliteten på det vi gör i fråga om kommunikation. Ett bra sätt är att kunna koncentrera sig. Genom att ha kreatörerna i Malmö så kan de fokusera på sitt uppdrag.
Gå till toppen