Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Säkerhet och mobilen i fokus

För femte året i rad samlas Sveriges internetelit på den lilla ön Tjärö i Blekinge. 

Varje år bygger frivilliga upp ett fibernät på Tjärö inför SSWC. ”I år har vi lånat in wifi-utrustning som användes under OS i London”, säger Tomas Wennström.Bild: Thomas Löfqvist
I morgon inleds Sweden Social Web Camp (SSWC). Tomas Wennström siktar på en blandning av scoutliv och musikfestival. Under tre dagar bor 440 deltagare i tält och diskuterar nätets och sociala mediers utveckling i ett arrangemang som i vissa kretsar fått smeknamnet Webstock.
– Man snubblar över varandras tältlinor eller borstar tänderna bredvid varandra i toakön på campingen. Det är väldigt socialt. Det som är roligt på vanliga konferenser är ju egentligen fikarasterna, när man kan träffa varandra och prata lite, säger han.
SSWC är en så kallad unconference där deltagarna själva bestämmer innehållet på plats. Själva arrangemanget är sig likt sedan 2009, om än något större.
Branschen har däremot förändrats. Tidigare år var det ofta den egna bloggen som stod på deltagarbeskrivningen. Nu är snarare arbetsgivaren eller det egna konsultföretaget.
– Första gången var de flesta som kom missförstådda personer på sina arbetsplatser, som ingen tog på allvar när de pratade om sociala medier, Facebook och bloggar. I dag har de flesta en titel, en karriär och en hyfsad lönecheck, säger Tomas Wennström.
SSWC omsätter omkring en miljon kronor. Tomas Wennström driver arrangemanget som ett eget aktiebolag tillsammans med sin sambo Kristin Heinonen, till vardags vd för kommunikationsbyrån Good Old, vid sidan av deras ordinarie jobb. Han säger att de gör det för att det är roligt, men att de har en viss ekonomisk marginal i verksamheten för att säkra evenemangets framtid.
SSWC har i år lockat till sig ”en mix av start up-människor, kodare och byråfolket”, men också personer från digital media-branschen och studenter. Medelåldern uppskattar Tomas Wennström till trettio år. Han betonar att det viktiga är att deltagarnas stora intresse för ämnet.
– Man ska orka ta sig ut till en liten ö, bo i tält och umgås med människor man knappt känner. Då är man intresserad, det blir en rätt bra selektion.
Utöver Facebook och mobila lösningar är kryptering och säkerhet på nätet ett ämne Tomas Wennström tror kommer att diskuteras, inte minst i spåren av avslöjandena om USA:s globala övervakning av nätkommunikation.
– Det USA gör, det gör FRA också väldigt mycket av. Jag är förvånad över hur få paralleller som dragits hittills i den svenska debatten. Det hoppas jag vi ska prata mer om.
Förutom tankar om bättre internetuppkoppling ute på Tjärö har Tomas Wennström inga konkreta planer för SSWC. Så länge han och sambon är ensamma arrangörer kommer såväl formerna för som storleken på arrangemanget att förbli desamma. Fast lite sugen på att utveckla det verkar han ändå vara. ”Varje år funderar vi lite på hur vi ska göra …” säger han innan han tystnar.
– Att ha en 1,5-årig dotter sätter lite perspektiv på hur man använder sin tid, säger han sedan.
– Men visst, det hade varit kul att göra ett stort Webstock också. Varför inte? Finns intresset så kommer vi väl dit så småningom.

Tomas Wennström

Familj: Sambo och 1,5-årig dotter.
Ålder: 34 år.
Bor: Snart i radhus på Djupadal i Malmö.
Bakgrund: Har studerat på Handelshögskolan i Köpenhamn och jobbat som journalist. ”Självlärd programmerare sedan tio års ålder.”
Gör: Grundade och driver lokalprognossajten Vackertväder.se tillsammans med sin bror.

Sweden Social Web Camp

Arrangeras för femte året i följd på Tjärö i Blekinge skärgård, i år 15–18 augusti.

Första året kom 280 deltagare, i år väntas cirka 440.

Har bland annat kallats för ”webstock” och ett ”Almedalen för webbnördar”.

Gå till toppen