Sverige

Landskrona vill ha sundstunnel

Malmö eller Helsingborg?
Svaret på frågan var nästa Öresundsförbindelse landar kan bli Landskrona.
– Vi kan peka på fördelar som de andra inte har, säger Landskronas stadsbyggnadschef Per Fredrik von Platen.

Sedan Öresundsbron öppnades har antalet arbetspendlare ökat från 2 000 pendlare år 2000 till 20 000 år 2010. Fram till 2030 räknar man med en ytterligare ökning på 50 procent.
Samtidigt förväntar man sig en kraftigt ökad godstrafik på järnväg när den fasta förbindelsen över Fehmarn Bält öppnas år 2021. När den godstrafiken tar järnvägen över Öresundsbron behöver persontrafiken hitta nya vägar.
Landskrona stad har låtit järnvägsexperten Lennart Serder utreda stadens möjligheter att få den nya fasta förbindelse som många planerare i Skåne ser som nödvändig. Och han har hittat starka argument för Landskrona, för dem som menar att tid är pengar:
Lundabor skulle spara tio minuter på resan till Köpenhamn, Helsingborgare skulle spara minst det dubbla. Och för resande mellan Köpenhamn och Oslo skulle det finnas en halvtimme att spara.
Tågtunneln skulle förbinda en ny station på Landskronas södra industriområde med danska Kustbanan vid Österport station i norra Köpenhamn. Tunneln skulle bli 28 kilometer lång, varav 23 kilometer under vatten, och kosta 18 miljarder kronor. Det är ungefär samma längd men en miljard mer än för en Metrotunnel mellan Malmö och Köpenhamn.
Alla kommuner som lobbar för en ny Öresundsförbindelse har ett egenintresse.
Kommunalrådet Torkild Strandberg (FP) i Landskrona sticker inte under stol med att det skulle betyda oerhört mycket för staden som aldrig riktigt har hämtat sig efter smällen när Öresundsvarvet lades ner.
Utredningen skisserar en helt ny stadsdel med bostäder för 50 000 personer i den södra delen av stan som idag är industriområde. Visionen är en fördubbling av antalet invånare.
– Flera tunga aktörer har nämnt Landskrona som ett möjligt alternativ. Vi har tagit upp den kastade handsken och utrett om det är möjligt, och det är det. Men det här är en fråga för hela regionen. Utgångspunkten måste vara vilket alternativ som gynnar regionens invånare och företag bäst, säger Torkild Strandberg.
Gå till toppen