Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Strösseljättens lager fyllda igen

”Strösselkris” utropade rubrikerna i somras. Nu har landets enda tillverkare, Candeco, fyllt sina lager igen.

Det är en svart vecka för Candeco, säger produktionschefen Adda Skogberg och öppnar dörren till strösselfabriken. Hon är insvept i skyddskläder. Maskinerna hackar, blandar, krossar. Ljudnivån är hög. Drageringspannorna snurrar, torkskåpen brummar. Sockersäckarna ligger staplade. Det luktar skarpt av lakrits.
– Nästa vecka blir inte svart utan i många kulörer. En tutti fruttivecka, säger Adda Skogberg.
För några veckor sedan blev Candeco rikskänt när strösselkrisen slog till i Sverige. Landets enda tillverkare hann inte producera i takt med den rekordstora efterfrågan som i sin tur var en följd av att glassförsäljningen har slagit rekord denna varma sommar (+40 procent jämfört med förra sommaren).
Ett produktionsstopp på två veckor i våras när verksamheten flyttade till nya fabrikslokaler i Fosie spelade också en roll. Candecos årliga strösselproduktion på 500 ton räcker annars till 100 miljoner glassar.
– Nu är vi i kapp, säger företagets Suzanne Munther Werner, vd och en av sex före detta Fazeranställda som startade Candeco 1992.
Första året var omsättningen tre miljoner kronor. Nu är den 60 miljoner kronor. Antalet anställda har vuxit till 35. Candeco – en förkortning av Candy Decoration – har gått med vinst alla år förutom 2012.
Kostnaderna för att bygga den nya fabriken och flytta den gamla, totalt 60 miljoner kronor, drog ned resultatet.
För åtta år sedan köptes Candeco av den norska Orklakoncernen.
– Vi hade kommit till en punkt där vi inte kunde växa mer för egen hand. Och det har fungerat mycket bra med våra nya ägare, säger Suzanne Munther Werner.
Hon tycker inte alls att det kändes i hjärtat när hon och de andra delägarna sålde sin egen skapelse.
– Nej, jag har aldrig varit sentimental. Let bygones be bygones.
Candeco tillverkar över hundra olika produkter till glass och olika bakverk. I provrummet är hyllorna fulla med plasthinkar märkta med namn som ”Vanilla pearls”, ”Citron crispy”, ”Orange/chilli chips” och ”Cola fudge”.
Många av produkterna har en kort livslängd. Årligen byts sextio procent av sortimentet ut. Företagets produkttekniker plockar ständigt fram nya smaker och dekorprodukter, ofta under stor sekretess och i samarbete med kunderna. En av de största succéerna har varit vodkasmaksättaren ”Candy shots”.
– Vi jobbar i en mycket trendkänslig bransch. Vi måste ha koll på vilka smaker 2015 års glassar ska ha. Och en av våra starka sidor är just att vi är lyhörda för och snabbt kan ställa om vår produktion efter olika smaktrender, säger Suzanne Munther Werner.
Socker är huvudingrediensen i produkterna. Candeco får tre lastbilsleveranser med socker per vecka. Att tillverka en liten bit strössel tar ett dygn. Sockret krossas, drageras (kapslas in), smaksätts, torkas, glansas och skärs till i lagom stora bitar.

Candeco

Grundat 1992 av sex tidigare Fazeranställda.
Ägare: 2005 köptes bolaget av Idun Industri AS som ingår i norska Orklakoncernen.
Kunder: Glass-, choklad- och bageriindustrin. De största ordrarna är på flera hundra ton.
Produkter: Strössel, chokladdragéer, sockerpärlor, karamellchips, fudge med mera.
Total produktion: 2 000 ton.
Marknad: Sverige, Norden och Europa är de största marknaderna men produkterna säljs till alla världsdelar. Ungefär hälften av tillverkningen går på export.
Omsättning: 60 miljoner kronor.
Antal anställda: 35.
Gå till toppen