Kultur

Michael Douglas gör sitt livs roll

Mitt liv med Liberace

OriginalTitle: Behind the Candelabra. Genre: Drama. DirectedBy: Steven Soderbergh. Actors: Michael Douglas, Matt Damon, Scott Bacula, Cheyenne Jackson, Rob Lowe, Debbie Reynolds. Country: USA. PublishYear: 2013.
Kameran gungar fram genom den varma, rökiga lokalen där skuggor rör sig suggestivt till Donna Summers ”I Feel Love”. Vi smyger oss inpå en bredaxlad ung man i vit skjorta. Scott (Matt Damon) vänder sig om, som om kamerans blick bränner i ryggen.
Michael Douglas och Matt Damon i ”Mitt liv med Liberace”.Bild: Merrick Morton/SF Film
Trots att den blonde hunken med kerubkinder egentligen är filmens huvudperson – det är Scotts liv med Liberace som titeln syftar på – är hans funktion till en början mest att storögt förundras över den extravaganta underhållningsartistens glimrande personlighet. Och Michael Douglas Liberace är en figur som glimrar rent bokstavligen, med glittrande kostymer och ringbeklädda fingrar.
Scott bländas och förblindas, men glädjande nog för oss i publiken strålar den knivskarpa dialogen och de briljanta skådespelarinsatserna i Steven Soderberghs film ikapp med Liberaces garderob.
”Mr Showmanship” är ihågkommen för sin överdådiga stil, men också för att han aldrig kom ut ur garderoben. Fram till sin död i aids 1987 förnekade Liberace alla rykten om homosexualitet. Eftersom filmen bygger på en bok av pianistens nästan fyrtio år yngre älskare Scott Thorson är det här så långt ifrån en auktoriserad biografi som det går att komma, och Soderbergh är tydligt fascinerad av de märkliga glappen mellan artistens många olika identiteter, på och bakom scen.
I början av filmen förvånas Scott över att den silverhåriga publiken på en av Liberaces konserter i Las Vegas gillar en så bögig show; hans vän Bob (Scott Bacula) upplyser honom om att de gamla damerna inte har en susning om att deras favorit är gay.
Lite senare, när Scott har lämnat sitt jobb som hundtränare i Hollywood för att bli Liberaces chaufför och sängkamrat säger Liberace till honom att inte oroa sig när hembiträdet ser dem kyssas: ”folk ser vad de vill se”. Det är också just vad Scott gör. När han först sover hos Liberace hovrar den äldre mannen över honom likt Dracula, och det är uppenbart för alla att Scott bara är den senaste i en lång rad toyboys. Ändå går han med på att plastikoperera sig för att få ett ansikte som en ung Liberace.
Det är inte oproblematiskt att dramatisera en relation mellan en 17-åring (Damon ser som tur är inte riktigt så ung ut) och en 56-åring som pratar om adoption och säger sig vilja vara samtidigt far, bror, vän och älskare. Soderberghs film varken skönmålar eller demoniserar, men kan också sägas fega ut lite grand genom att undvika sexscener.
Men den är genuint underhållande, och det är främst Douglas förtjänst, även om det finns många roliga biroller, inte minst Debbie Reynolds som Liberaces mor. Där Damon ibland tycks fastna i Scotts fysiska förvandlingar lyckas Douglas göra Liberace oavbrutet fascinerande, trots att han spelar en person som aldrig låter oss tränga in bakom ytan. Jag tror det är hans livs roll.
Gå till toppen