Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Andreas Ekström: Kortföretagen har för stor makt

Vi kan alla erkänna det för oss själva: Det provocerar när någon annan ska bestämma vad som är fint och fult, tillåtet och otillåtet. Men så länge det finns lagar eller bred samhällelig acceptans för en norm, så brukar det där ju ordna sig bra av sig självt.
I den digitala revolutionen är de processerna och principerna ofta satta ur spel.
På sistone har sökarljuset riktats mot de dominerande betalningsaktörerna på internet. De är få, de tjänar vansinnigt mycket pengar, de har kontroll och de hamnar i en position där de tar beslut som de inte borde få ta.
Hur då? Så här:
I kreditkortsföretaget Mastercards avtal för handlare finns ett förbud inskrivet. Mastercard förbehåller sig rätten att inte tillåta transaktioner kring produkter och tjänster som är stötande och saknar konstnärligt värde.
Jaså? Så det är några kamrerer och kodknackare hos Mastercard som ska bedöma det nu? Sådana synpunkter har inte Riksbanken. De trycker sina sedlar och präglar sina mynt och låter sedan oss som äger pengarna bestämma hur de ska användas. Det är på alla sätt rimligare.
En idiotisk amerikansk prydhet slår också igenom hos de här dominerande företagen – otaliga butiker som sysslar med att sälja till exempel sexiga kläder eller filmer med en naken bild på omslaget har blivit bortpetade från de stora betalningskanalerna. Vilket kan bli lika med konkurs, eftersom alternativen är få.
Omigen ser vi det hända: hur vi genom lättja och bekvämlighet har delegerat viktiga principiella beslut till service- och teknikföretag och deras godtycke. Lösningen på problemet är ganska enkel. Ingen borde få rätt att driva någon del av en betalningskedja med svensk valuta med mindre än att det är fritt blås för alla lagliga verksamheter.
De etiska bedömningarna kan lämnas till kunderna.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen