Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Multi Q köper konkurrent

Multi Q blir störst i Sverige inom digital skyltning genom att köpa en av sina konkurrenter, Lundaföretaget Publiq.

– Vi är konkurrenter på samma marknad men vi har inte slagits om samma kunder. Därför kompletterar bolagen varandra mycket bra, säger Multi Q:s vd Magnus Forsbrand.
De främsta skälen till köpet är, enligt Magnus Forsbrand, att Multi Q blir marknadsledande i Sverige, att kundunderlaget ökar och att möjligheterna för en internationell expansion underlättas. Han utesluter inte att Multi Q även kan komma att köpa utländska bolag:
– Vi tittar på framtida expansionsområden både i och utanför Norden, säger Magnus Forsbrand.
De flesta av Multi Q:s kunder finns inom detaljhandeln och spelmarknaden medan Publiqs kunder finns inom bank, transport och även detaljhandeln.
Under det första halvåret i år omsatte bolagen tillsammans 46,3 miljoner kronor. Publiq gjorde en vinst på 1,1 miljoner kronor medan Multi Q gjorde en förlust på 3,7 miljoner kronor.
När kommer Multi Q att gå med vinst?
– Vi ger inga prognoser men marknaden för digitala skyltar växer snabbt i takt med den allmänna digitaliseringen, säger Magnus Forsbrand.
Förvärvet betalas med aktier i Multi Q för femton miljoner kronor. I samband med köpet görs en nyemission som garanteras av Mikrolund Holding AB, som är huvudägare i Publiq och Multi Q:s största ägare. Mikrolund Holding ägs av Publiqs grundare Lars Pålsson. Genom affären ökar Mikrolund Holding sin ägarandel i Multi Q från 10,1 procent till 68,5 procent.
Det nya bolaget kommer att ha ett fyrtiotal anställda. Bolagen ska flytta in under samma tak men var är ännu inte bestämt:
– Men det blir i Malmö-Lund-området, säger Magnus Forsbrand.

Multi Q

Omsättning: 33,7 miljoner kronor.
Resultat efter skatt: -4,7 miljoner kronor.

Publiq

Omsättning: 12,7 miljoner kronor.

Resultat efter skatt: 0,9 miljoner kronor.

Gå till toppen