Peugeot 308 – som behåller namnet från föregångaren i linje med den franska biltillverkarens namnstrategi – är byggd på den nya EMP2-plattformen, som ska vara grund till flera kommande modeller från koncernsyskonen Peugeot och Citroën. Även Opel ska använda den i samarbetet PSA-General Motors, bland annat till nästa Zafira.308, lilla 208 och crossovern 2008, som nyligen lanserades, är viktiga modeller för att vända Peugeots röda siffror:Minus 13 procent i Europa i fjol, minus 12,4 procent första halvåret i år.– Vi ska tillbaka till prispallen i C-segmentet i Europa med 308, säger Maxime Picat.C-segmentet är den så kallade Golf-klassen. Det står för en tredjedel av bilförsäljningen i Europa. Det vill säga: Det är viktigt att tillhöra storsäljarna.Prispallen, som den 39-årige Peugeot-chefen siktar på, består av Volkswagen Golf, som även är Europas mest sålda bil totalt, Ford Focus och Opel Astra första halvåret i år. Gamla 308 hamnade utanför, liksom Mercedes A-klass, Kia Ceed, Hyundai i30, Toyota Auris, Renault Mégane, BMW 1-serie, Audi A3, Honda Civic, Citroën C4, Volvo V40 och andra.Kan nya 308 klättra i den tuffaste klassen?Förutsättningarna finns.Modellen har genomgått en total make-over.Design, kvalitet, teknik, förbrukning, köregenskaper ...Allt är nytt.Allt är bättre.Och nu erbjuds också säkerhetssystem, som varnar och/eller griper in om det är fara å färde, system som Peugeot alltid värjt sig mot och i stället envist hävdat att bilarna är så säkra att köra och att föraren själv klarar de situationer som kan uppstå.Nu har man krupit till korset och erbjuder döda-vinkel-varning och autobroms som tillval, men inte autobroms fullt ut som i till exempel Volvo och Volkswagen.Med den adaptiva farthållaren motorbromsas bilen så att avståndet till fordonet framför hålls.Är hastighetsskillnaden för stor och det finns risk för påkörning varnas först föraren, men om han eller hon inte reagerar nyper bromsarna till för att få ner farten så mycket som möjligt för att förhindra eller lindra påkörningen.Jag har provat. Och det funkade.Hur står sig nya 308 jämfört med Volkswagen Golf och klasskamraterna?Klart bra, vill jag påstå efter en 40-milatur mellan vingårdarna i Alsace i nordöstra Frankrike, där biltillverkaren Peugeot föddes för över hundra år sedan.Kvalitetskänslan är i nivå med klassens ljus, likaså köregenskaperna med ett fast och tryggt chassi och en bra styrning.Förbrukningen, som ligger 10-15 procent lägre än i förra 308, är från 0,36 liter/mil med minsta dieseln (1,6/92 hk för 159 900 kronor) och 0,50 med minsta bensinaren (1,2/82 hk för 194 900 kronor). Efter nyår kommer även snåla trecylindriga 1,2-litersmotorer till 308.Bästsäljarna väntas bli motorerna jag provkörde mest i Alsace: bensinaren 1,6/125 hk för 189 900 kronor och dieseln 1,6/115 hk för 207 900 kronor.Ska de lyckas mätta lejonet?Under 2014 kommer nya 308 även som kombi och en 308 R med 270 hk.
Läs för 0 kr i en månad.
Därefter 149 kr/månad. Ingen bindningstid. Säg upp när du vill.
Visa vad som ingår i Digital
Det här ingår i Digital
- Alla nyheter på sydsvenskan.se
- Nyhetsappen med pushnotiser
- Nyhetsbrev med senaste nytt