När jag sätter mig i bilen är det interiören som först slår mig. Den är, som så ofta i Subarus modeller, plastig, svart och trist.Ute på vägen blir det inte så mycket roligare.Boxermotorn är lite högljudd, matt och oinspirerande. 114 hästkrafter känns lite för lite, framför allt i en modell som historiskt varit sportig och rolig att köra. Det är numera förbehållet varianter av Impreza, WRX och STI.Och 150-hästarsmotorn, som fanns i föregångaren och nu enbart i syskonmodellen XV, är numera förbehållen Impreza på de amerikanska, japanska och australiska marknaderna. Europa får nöja sig med 1,6-litersmotorn på 114 hästkrafter, för att Subaru ska klara de nya, tuffare utsläppsreglerna.Nu är inte nya Impreza speciellt snål. Den drar 0,62 och släpper ut 144 gram koldioxid/kilometer. Därmed är den ändå bland de törstigaste i klassen, men då är konkurrenterna tvåhjulsdrivna.Trots de inledande intrycken växer den fjärde generationen Impreza ju fler mil vi får tillsammans och gör jobbet som den bil den ska vara, en vardagsbil.Efterhand trivs vi rätt bra tillsammans under mina nästan hundra mil på skånska sommarvägar, från motorvägar till smala, kurviga småvägar.Motorn är lagom för vanlig körning. Inte mer.Chassit känns fint, liksom styrningen.Jag hade gärna haft en sjätte växel, men det går an med fem.Komforten fram är okej, baksätet rymligt på alla ledder. Frågan är om det inte är rymligast i den tuffa Golf-klassen där Impreza hör hemma, framför allt nu när Skoda Octavia vuxit ifrån klasskamraterna.Subaru har också fixat ett bra insteg för de som ska kliva in där bak genom att dörrarna öppnas nästan 90 grader.Bagageutrymmet är på 380 liter. Det är medel i klassen, men ändå rymligare än i till exempel nya Volkswagen Golf och Volvo V40.Men det bästa till sist:Den beprövade permanenta fyrhjulsdriften med lågväxel, som alla Subarus modeller har.Den ger en trygg körning på vägen och kompetens vid sidan av, även om Impreza inte är någon terrängbil som syskonet XV med 5,5 centimeter högre markfrigång, som den delar kaross, plattform och grundteknik med, men fyrhjulsdriften tillåter körning där andra bilar i klassen får ge upp.Sommaren bjöd inte på några hala vägar, men den leriga, gropiga skogsvägen var inga problem. Greppet finns kvar hela tiden.Roligast av allt var när jag skulle ut på ett jobb på den skånska landsbygden.Sista biten bestod av kurviga, spåriga och backiga vägar. Vackert, men lurigt med grus under däcken.Med fri sikt över åkrarna var det ingen risk för överraskande möten. Där kunde jag testa Imprezans väghållning och kunnande.Det var hur tryggt, stabilt och odramatiskt som helst även när kurvorna närmade sig 90 grader.Nu lär väl knappast köparna testa en bil på det sättet jag gjorde, men det kan vara tryggt att veta att Impreza kan där andra modeller går bet eller känns otrygga.Subaru visar en WRX som konceptbil på bilsalongen i Frankfurt nästa vecka. Om och när den kommer är inte klart än. Däremot kommer säkert en STI, med eller utan tillnamnet Impreza.
Sydsvenskan Digital 1 mån
Läs för 0 kr i en månad – därefter tills vidare 149 kr/månad. Ingen bindningstid. Säg upp när du vill.
Visa vad som ingår i Digital
Det här ingår i Digital
- Alla nyheter på sydsvenskan.se
- Nyhetsappen med pushnotiser
- Nyhetsbrev med senaste nytt