Under årets åtta första månader dödades 181 personer i trafiken. Lika många som under samma period i fjol, 38 färre än 2011, men tre fler än rekordåret 2010 då 266 personer omkom under hela året.I veckan presenterades de svarta siffrorna för sommarmånaderna juni, juli och augusti:• 93 döda mot 89 sommaren 2012.• 66 män, 26 kvinnor och en där uppgift om kön saknas.• 53 satt i en bil (19 fler än 2012), 4 i en lastbil, 17 på en motorcykel (3 färre), 3 på en moped (2 färre), 7 på en cykel (4 färre) och 8 var gående (1 färre än 2012).• 7 gående blev påkörda av en personbil, 1 av en lastbil.• 19 var över 65 år, 5 under 18.Tolv omkom på gator och vägar i Skåne län, som toppar sommarstatistiken före Västra Götaland och Norrbotten (tio var), Stockholms län (åtta) och Värmlands län (sju).Enligt Jan Ifver, statistiker och trafiksäkerhetsanalytiker på Transportstyrelsen, är tendensen av olyckstyper klar:– Tack vare utbyggnaden av mötesfria vägar minskar mötesolyckorna, som var så vanliga förr. Nu ökar i stället singelolyckorna. De är klart flest numera, säger han.Till och med augusti har 74 av totalt 181 döda omkommit i singelolyckor.Orsakerna kan vara flera, men hög hastighet, trötthet och/eller alkohol finns säkert ofta bakom dessa olyckor.Även om siffrorna fortfarande är långt från nollvisionens delmål 220 döda år 2020 minskar risken att dödas eller skadas svårt i en trafikolycka genom att bilarna blivit allt säkrare.Det visar Folksams sammanställning "Hur säker är din bil?", som presenterades på Tylösandsseminariet i veckan.Underlaget är analyser av 158 000 verkliga olyckor sedan 1995. Totalt omfattar rankingen 238 bilmodeller.I topp hamnade Volvos modeller V70/S80 2010-, och S60/V60 2007-. De är 59 procent säkraren än medelbilen.Marginalen till tvåan Honda CR-V 1998-2006 var tolv procentenheter, till trean Volvo V70/S80 -2009 och S60 -2006 elva procentenheter. Segermarginalen var den största i Folksam-rankingens 14-åriga historia.Sämsta säkerheten hade Toyota Starlet 1997-98, som var 288 procent sämre än medelbilen.– Det har hänt oerhört mycket med säkerheten i bilar de senaste åren, säkrare grundkonstruktion, antisladdsystem, bättre skydd mot pisksnärtskador och annat. Och mer kommer, autobroms i lägre farter, filkörningshjälp och andra säkerhetssystem, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef på Folksam.Hans råd för att slippa hamna i den dystra olycksstatistiken är klar:– Köp en bil med bästa betyg i vår ranking och fem stjärnor i Euro Ncaps krocktester!Rapporten "Hur säker är din bil?" finns på folksam.se under "Våra tester" och "Bilköparguider".
Läs för 0 kr i en månad.
Läs för 0 kr i en månad – därefter tills vidare 149 kr/månad. Ingen bindningstid. Säg upp när du vill.
Visa vad som ingår i Digital
Det här ingår i Digital
- Alla nyheter på sydsvenskan.se
- Nyhetsappen med pushnotiser
- Nyhetsbrev med senaste nytt