Kultur & Nöjen

Hans låtar viker inte för trycket

Mikael Wiehe har mycket i sitt huvud just nu: Obama, Anna Lindh, Thåström, Julian Assange och en eunuck. Några har gjort starka avtryck på nya albumet.

Mod som ledstjärna. Mikael Wiehe ville inte låta sin sång om modet spelas till Anna Lindhs ära. ”Anna Lindh handlade fel, och det måste vara med i bilden av henne – annars blir det förljuget, falskt och banalt”, säger han.Bild: Lars Dareberg
Vi träffar Mikael Wiehe dagen efter Barack Obamas besök i Stockholm, där även Wiehe befann sig. Han stod på en scen på Medborgarplatsen och framförde två omsorgsfullt valda låtar: ”Ni som tjänar på krig” och ”Vem kan man lita på?”.
Den förstnämnda har han lånat av Bob Dylan. Den andra kan låna sig till lite av varje, men i varje sammanhang uttrycker den skepsis mot givna auktoriteter.
Mikael Wiehe har skrivit eller översatt några sådana sånger som lever kvar och nästan tycks leva ett eget liv. ”Titanic”. ”Det här är ditt land”. Och ”En sång till modet”.
Men om det är sant att sånger är som barn, då kräver åtminstone denna vårdnadshavare att få veta vad ungarna är ute på för äventyr. Att de inte hamnar i dåligt sällskap. Att inte Magnus Uggla våldför sig på dem. Och att de inte nyttjas i sammanhang där de bidrar till att berätta en historia som inte pappa vill kännas vid.
Därför sade Mikael Wiehe stopp, trots att han först visat sitt gillande och gett sin välsignelse, när arrangörerna bakom en gala till Anna Lindhs minne nu på onsdag ville använda hans ”En sång till modet”.
Det var en tidningsartikel av den danske författaren Carsten Jensen som fick honom på andra tankar.
– Carsten Jensen har ett samhällsengagemang. Han åker till Afghanistan och ställer frågan: ”Vad gör vi här!?”. Och så skriver han om denna Inge Genefke, som jag aldrig hört talas om: en 75-årig läkare som ägnat sitt liv åt att bekämpa tortyr. Och den pilen sätter sig här, säger Mikael Wiehe och tar sig för trakten kring hjärtat.
– För hur var det nu med tortyren och Anna Lindh?
Wiehe kan inte släppa händelserna hösten 2001 när de båda egyptierna Ahmed Agiza och Mohammed Alzery på USA:s begäran utvisades från Sverige där de bodde. De togs till Bromma där ett CIA-plan väntade på att föra dem till ett egyptiskt fängelse där de torterades.
Om detta skrev han en debattartikel i Aftonbladet, för att förklara varför han inte ville låta sin sång till modet genljuda vid en offentlig sammankomst till Anna Lindhs ära och minne.
– Detta är ingenting jag gjorde med glädje, säger han. Men Carsten Jensen tvingade mig att tänka. Om jag inte tar det han säger och det jag plötsligt hamnar i på allvar, då är jag ju en av dem som inte gör det man borde.
Han har egentligen mest gott att säga om Anna Lindh.
– Jag ser ingen anledning att se henne som annat än rekorderlig. Men ibland hamnar man omedvetet i en situation där man prövas som människa. Och då kan det bli förödande att trampa fel, särskilt för människor som inte är onda. De kan också göra fel. Anna Lindh handlade fel, och det måste vara med i bilden av henne – annars blir det förljuget, falskt och banalt.
Men vem besitter modet, enligt Mikael Wiehes sätt att se? Ett svar levererades på Stortorgets scen på Malmöfestivalen, då han spelade just ”En sång till modet” och tillägnade den Edward Snowden, Bradley Manning och Julian Assange, mannen bakom Wikileaks.
Han hade gjort likadant på Mosebacke i Stockholm, på Cornelisdagen i början av augusti.
– När jag i introduktionen kom till Julian Assange så blev det tvärtyst, eftersom han i vissa kretsar i Sverige är en våldtäktsman. Men det är inte bevisat.
– Man behöver inte vara en perfekt människa för att ibland göra det rätta. Assange har varit modig när han har lagt ut dokument på Wikileaks, och han har betalat ett högt pris för det. Det är inte bevisat huruvida han begått några sexuella övergrepp, och det beror på att Julian Assange inte vågar komma till Sverige. Med tanke på Sveriges undfallenhet genom åren gentemot stormakterna tycker jag han har all rätt att vara nervös.
Wiehe har varit ovanligt synlig i debatten under året, men också i studion. I veckan kommer ett nytt album, ”Isolde”. Titelspåret är en duett med Thåström.
– När jag skulle göra förra plattan hade jag trettio låtar. Sedan dess har jag skrivit tio till, så i februari kommer ännu ett album.
Gå till toppen